zaterdag 2 april 2016

RECENSIE DE LABYRINTRENNER - JAMES DASHNER / SINGEL UITGEVERIJEN


Lieve lezers, 

Ik wil jullie voorstellen aan Joëlle de Lange. Ze is 13 jaar, zit op de middelbare school, woont bij mij in de buurt (Den Haag) en is mijn trouwste en meest enthousiaste minibiebbezoekster. Al pratende met haar kwam ik erachter dat ze naast intensief lezen heel graag verhalen schrijft en prachtige illustraties maakt. 

Haar droom is om later een beroemde schrijfster te worden. Ze vindt het erg leuk om recensies uit het young adult genre (YA) voor mijn blog te schrijven. Jullie zullen dus vaker recensies van haar op mijn blog zien.

Veel leesplezier,
Shyama in Boekenland

De Labyrintrenner
Recensie door Joëlle de Lange


LET OP! SPOILER ALERT!

De Labyrintrenner is misschien wel een van de bekendste boekenseries van dit moment. Er zijn (wereldwijd) meer dan 6,5 miljoen exemplaren van deel één verkocht. Ook de eerste twee delen zijn verfilmd (deel drie komt er binnenkort aan). Als je dit soort aantallen aan boeken weet te verkopen en veel bezoekers naar de bioscoop weet te lokken, dan zou je verwachten dat het een goede serie moet zijn, toch?

Ik hoorde veel goede verhalen over De Labyrintrenner en dat maakte me erg nieuwsgierig. Met hoge verwachtingen begon ik dan ook aan het eerste deel.

In mijn eerste boekrecensie ooit wil ik dan ook ingaan op deze trilogie.

Het eerste deel van het boek kwam in het begin soms verwarrend over maar daar moet je als lezer even doorheen. Maar na het verwarrende begin leefde ik helemaal met Thomas (het hoofdpersonage) mee. Ik voelde gewoon zijn verwarring, zijn angst en zijn nieuwsgierigheid. Langzaam werd steeds meer duidelijk over De Laar en zijn bewoners. De Laar is een gesloten gemeenschap van jongeren omringd door een labyrint. Als lezer kreeg ik een band met de jongeren die in het labyrint leven, die allemaal hun eigen karakter hadden, en als er een personage stierf, voelde ik gewoon het verdriet, de woede en

de machteloosheid. Er waren personages waar ik in het begin niks mee had, maar later deden ze toch wel goede dingen voor Thomas en zijn vrienden (erg bijzonder om te lezen dat enkele personages zich opofferden om hem in leven te houden). 

Toen ik het eerste deel uit de trilogie had gelezen, begon ik zo snel mogelijk aan deel twee want ik was vol spanning hoe het Thomas zou vergaan. Want inmiddels is het hoofdpersonage meer te weten gekomen over het leven buiten het labyrint. Net als deel één maakte die me steeds nieuwsgieriger en er werden heel wat nieuwe personages voorgesteld, waarmee ik gelijk een echte band kreeg. Ik leerde wat meer over de Chranks (mensen die getroffen zijn door de Vuring, een dodelijke ziekte) en het werd steeds spannender. Kan Thomas de levensgevaarlijke Schroei overleven?

Toen deel twee uit was, ben ik begonnen aan deel drie, die de spanning nog verder op wist te voeren en me dus zeker niet teleurstelde.


De spanning bleef het gehele derde deel aanwezig en het werd erg emotioneel en ontroerend (vooral toen Newt en Teresa stierven) en ik zat helemaal in het boek, voelde me helemaal onderdeel van het verhaal, alsof ik een vriend was van Thomas. Soms kreeg ik gewoon de neiging om te schreeuwen dat Thomas iets niet moest doen, maar toen besefte ik me weer dat ik gewoon thuis zat. Het is geweldig te lezen hoe Thomas stukje bij beetje dichterbij de soms wrede en vreselijke waarheid komt waarom hem alle ellende uit de trilogie overkomt.



Het laatste deel was een geweldige afsluiter van deze serie, die voor mijn gevoel zo in het rijtje pas van andere populaire Young Adult reeksen als The Hunger Games, Harry Potter en Gone!

James Dashner is een erg goede schrijver die veel Young Adult boeken heeft geschreven en het zou heel goed mogelijk zijn dat ik in een volgende recensie wederom een boek van deze schrijver zal beoordelen.


De Labyrintrenner (trilogie) - James Dashner
Uitgebracht in het Nederlands door Singel Uitgeverijen

Over de auteur:
James Dasher (Austell, 27 november 1972) is een Amerikaanse auteur van young adultboeken. Zijn meest bekende werk is de Labyrintrennertrilogie, waarvan inmiddels deel 1 De Labyrintrenner en deel 2 De Schroeiproeven zijn verfilmd. De verfilming van deel 3 De Doodskuur zal in februari 2017 te zien zijn in de bioscoop.



4 opmerkingen:

  1. Leuke recensie . Ik zie uit naar haar volgende verslagen .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Connie! Dit zal Joëlle erg leuk vinden om te lezen :-)

      Verwijderen
  2. Goed gedaan Joëlle! Ik moet die Labyrinth renner toch maar eens gaan opzoeken ;)

    BeantwoordenVerwijderen