vrijdag 29 april 2016

RECENSIE EEN HART VOL HOMMEL(E)S - PETRA HÜLSMANN / HARPER COLLINS HOLLAND

"Een verrukkelijk verhaal met bijzonder veel flair.
                                                Shyama in Boekenland

Wanneer de ordelijke Lena Klein een week voor haar bruiloft van haar verloofde te horen krijgt dat hij op een ander verliefd is, pakt ze boos haar spullen en stapt in de eerste de beste taxi om naar haar broer Michel en haar beste vriendin Juli te gaan. De taxichauffeur Knut, van het type ruwe bolster blanke pit, geeft haar ongevraagd zijn wijze raad: 'Weet je, door de liefde en zo, daar moet je je niet gek door laten maken. Daar ga je aan kapot!

Michel en Juli wonen in een woongemeenschap bij hun vriend Ben, arts van beroep. Ze kennen elkaar al zowat hun hele leven en Lena vindt Ben een enorme womanizer. Tot overmaat van ramp wordt ze die week ook nog op staande voet ontslagen, haar leven wordt één grote chaos, iets waar zij beslist niet tegen kan.

Ondanks haar irritaties om Ben's vele vriendinnen legt ze hem, als vrouwenkenner, haar karakter-renovatie voor. Hiervoor heeft ze een drie-punten-programma opgesteld:
1. Ze zal carrière maken.
2. Ze zal verliefd worden op een gevoelige, trouwe droomman.
3. Ze zal de brave Lena veranderen in een sexy droomvrouw.

In plaats van haar gedroomde baan bij een PR-bureau komt ze terecht in het rommelige oude boekwinkeltje van Otto, een oude brompot die eigenaar is van Jansens Büchereck. Intussen solliciteert Lena naar banen bij PR-bureaus. Ze heeft het idee dat ze, wanneer ze alles bereikt dat ze ambieert, volmaakt gelukkig zal zijn. In de tussentijd krijgt ze,  tot haar grote verbazing, geheel onverwachts steeds meer last van hommels in haar hart in het bijzijn van Ben. Hoe zal dit zich ontwikkelen? Krijgt Lena haar droombaan, droomman en sexy uiterlijk? Lees het in Een hart vol Hommel(e)s en geniet!

De cover van dit boek is al een plaatje op zich met het uitgestanste hommeltje. Van de uitgever ontving ik ook nog een schattig gehaakt hommeltje dat bij mij thuis aan een tak in een vaas bungelt, zo leuk. Ik ben er blij mee, want hoewel er achter in het boek een haakpatroon is bijgevoegd, had ik het niet zelf kunnen maken. Ik kan helaas niet haken ... of breien.

Hülsmann heeft dit boek vanuit een originele invalshoek geschreven, met de ordelijke, maar zeker ook stuntelige Lena in de hoofdrol. Het boek leest als een trein en ondanks dat het enigzins voorspelbaar is doet het beslist geen enkele afbreuk aan het leesgenot. Het verhaal heeft overigens verrassende diepgang met thema's als verlies, onzekerheid, (wee)moed en teleurstelling.

We denken helaas maar al te vaak dat wanneer we maar alle materiële zaken op orde hebben, ons geluksgevoel automatisch zal toenemen. Lees dit heerlijke verhaal en zie hoe het Lena vergaat.

Over de auteur
Petra Hülsmann groeide op in Nedersaksen. Na een succesvol afgebroken studie Duitse Letterkunde trok ze naar Hamburg waar ze werkte in een advocatenkantoor en trouwde en haar debuutroman Een hart vol Hommel(e)s schreef. Dit boek werd in Duitsland meteen een bestseller en heeft daar een ware hommel-haak-rage teweeggebracht.

EEN HART VOL HOMMEL(E)S - PETRA HÜLSMANN
Oorpsronkelijke titel Hummeln im Herzen
Vertaling in het Nederlands door Lilian Caris