woensdag 20 april 2016

VERSLAG YA-AVOND BOEKHANDEL HAASBEEK ALPHEN A/D RIJN

Verslag YA-avond 
Door Joëlle De lange 

Afgelopen vrijdagavond 15 april ben ik samen met Shyama en haar man naar mijn allereerste YA-avond geweest in Boekhandel Haasbeek in Alphen aan den Rijn. Schrijvers als Patty van Delft, Chinouk Thijssen en Jen Minkman signeerden, je kon workshops volgen en meedoen aan lotingen en geweldige YA-boeken winnen.

Joëlle, Shyama en Chinouk
Rond zeven uur kwamen we binnen en mijn oog viel gelijk op alle boeken; ik moest me echt beheersen! Ik ontmoette Chinouk Thijssen, die je misschien wel kent van de boeken “Blindelings” en “Hij is van mij”. Na even zwijmelen bij de tientallen boeken begon de loting. 


De prijzen waren spannende boeken. Helaas vielen wij niet in de prijzen, maar toch was het erg leuk en spannend. Nadat Jen Minkman vertelde over haar boek, “Het boek van voorheen”, begon mijn eerste workshop, schrijven.


Ik maakte aantekeningen en kreeg kleine opdrachten die allemaal (natuurlijk) met schrijven te maken hadden. Ook leerde ik erg veel over het goed beschrijven van personages (bijvoorbeeld dat een zin erg veel kan zeggen over de persoonlijkheid van iemand). Om daarmee te oefenen kregen we opdrachten als: beschrijf iemand die bang is zonder het woord “bang” te gebruiken. Sommige opdrachten vond ik best moeilijk, maar uiteindelijk lukte het wel, en ging het steeds sneller en makkelijker. 


Patty van Delft
Na de workshop ging ik weer even rondkijken in de boekhandel en liet ik een paar van mijn (nieuwe) boeken signeren door Patty van Delft en Chinouk Thijssen. Vervolgens kregen we te horen dat er op de bovenste etage nog meer boeken werden verloot, en we wonnen de boeken “Verdoofd” en “Flawed”.

Na een tijdje begon mijn tweede workshop, ook weer in schrijven, die gegeven werd door niemand minder dan Jen Minkman. Ze leerde ons hoe je moest beginnen met het schrijven van een goed verhaal, want om eerlijk te zijn, vind ik het begin altijd het moeilijkste.

Jen Minkman, Joëlle (voorgrond)
Ze gaf handige tips over hoe je dit het beste kon doen en gaf ons opdrachten. Helaas kregen we die niet af, want de tijd begon te dringen en de avond was helaas alweer bijna voorbij. Na de workshop haalden we een superleuke goodiebag op, en was het tijd om naar huis te gaan. 

En mochten jullie ‘bookaholics’ nog nooit een bezoekje hebben gebracht aan Boekhandel Haasbeek, dan is dat echt wel een aanrader! Naast een ruim assortiment nieuwe en tweedehands boeken, kun je er ook heerlijk genieten van drankjes en taartjes (en gelijk in je nieuwe aanwinst duiken ;-) ). 

Ik vond deze avond echt geweldig en hoop dat er nog vele van dit soort YA-avonden zullen volgen! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten