zaterdag 30 april 2016

RECENSIE GONE DEEL 4 TM 6 / MICHAEL GRANT / UNIEBOEK | HET SPECTRUM

Lieve lezers,

Joelle de Lange heeft de serie Gone van Michael Grant gelezen en heeft voor mijn blog de laatste drie van de zes delen gerecenseerd. Lees en geniet van haar recensie en laat gerust een reactie achter onder dit bericht.

Hartelijke groet,
Shyama in Boekenland

Gone Recensie -Deel 4, 5 en 6
Door Joëlle de Lange

Let op! Spoiler alert!

Dit is deel twee van mijn recensie over de Gone-serie! In mijn vorige recensie had ik het over deel één, twee en drie. Nu zijn de laatste delen aan de beurt…

Deel vier (Plaag), gaat over een van de gruwelijke rampen waar de kinderen van Perdido Beach mee te maken krijgen. Een ziekte terroriseert de stad en vele kinderen sterven op een afschuwelijke manier. En als dat niet genoeg is, komt de psychopaat Drake samen met zijn enge leger van insecten steeds dichterbij… Ondertussen staat Astrid voor een onmogelijke keuze tussen haar broertje en de inwoners van Perdido Beach… Dit deel was erg interessant en je leeft dit keer heel erg mee met Astrid. Je voelt haar wanhoop en verdriet. Net als in de andere delen zorgt Plaag voor spannende momenten en het is geen moment saai.

Ieder hoofdstuk maakt je nieuwsgierig en het einde is, zoals ik dat wel gewend ben van de serie, een echte cliffhanger, waardoor je meteen deel vijf wil lezen!

Deel vijf (Angst) is een paar weken nadat Caine de “koning” was geworden van Perdido Beach. Het leven gaat redelijk goed, maar de kinderen in Perdido Beach leven in angst voor Duisternis, Drake en de sadistische Penny. Maar dat is niet het enige. De koepel, die Perdido Beach van de buitenwereld afsluit, is opeens helemaal zwart geworden, waardoor er grote paniek en verwarring ontstaat tussen de kinderen… Dit deel werkt langzaam al naar het einde toe. De koepel begint steeds donkerder te worden, maar is dat wel een goed teken of niet?

Niemand weet het… Wat ik ook leuk vind is dat je met Pete meeleest, of nou ja, met Pete’s geest, en dat kan erg interessant zijn.

Deel zes (Light) is het laatste deel in deze serie. De koepel is doorzichtig geworden, zodat de kinderen van Perdido Beach hun ouders weer kunnen zien, en hun ouders de kinderen. Dat klinkt mooi, maar Gaia, beter bekend als de Duisternis, gaat op strooptocht in Perdido Beach en doodt alles en iedereen die ze tegenkomt met haar vele krachten. Sam, zijn vrienden en zelfs zijn broer Caine helpen mee om haar te verslaan. Maar dat gaat niet zonder een slag of stoot… Dit deel gaat over de gevechten tussen de kinderen en Gaia. Er sterven heel wat (hoofd)personages, wat erg tragisch is om te lezen en wat je soms zelfs verdrietig maakt.

Ook het einde is erg onverwacht, want iemand offert zich op en dit is nou juist niet de persoon die je zult verwachten… Maar ik ga niet te veel verklappen, je moet het zelf lezen!

Joëlle de Lange

Ik vind dit een van de beste series die ik ooit heb gelezen, en ik raad hem aan voor mensen die van mysterie, een vleugje fantasy en science-fiction houden!