dinsdag 21 november 2017

INTERVIEW & REVIEW DAVID HEWSON - DE STENEN ENGEL / MEULENHOFF BOEKERIJ

De Nederlandse fans van David Hewson kunnen inmiddels weer fijn genieten van alweer het vierde deel in de Amsterdam reeks met rechercheur Pieter Vos in de spotlights. De Stenen Engel, zoals de titel luidt, neemt de lezer mee in de zoektocht naar een seriemoordenaar. Voer voor een aantal spannende uren leesvertier, mede omdat Hewson de Amsterdamse sfeer en omgeving, deze keer rond de Albert Cuypmarkt, evenals in zijn vorige boeken zo feilloos weet weer te geven.

De eerste 3 titels in deze serie
De 'schone slaapstermoorden' krijgen een griezelig staartje in dit verhaal en Pieter Vos, de Amsterdamse rechercheur die in dit deel een nieuwe leidinggevende heeft, moet zich staande zien te houden in het politie-onderzoek. Zijn chef lijkt een eigen koers te willen varen die haaks staat op die van Pieter. Samen met Laura Bakker gaat hij dieper in op het onderzoek, ook al lapt hij daarmee de regels aan zijn laars. Maar dit eigenzinnige gedrag maakt Pieter juist zo interessant.

Hewson heeft het politieteam, waarin verdeeldheid ontstaat, weer een goede rol toebedeeld in de zoektocht naar de psychopaat. Niet alleen de lezer, maar ook de politie wordt op een verkeerd been gezet omtrent de dader en zijn motieven. De aanpak van de nieuwe chef is er een waar je je wenkbrauwen bij optrekt. Wat is haar belang bij het boycotten van Pieter's werkwijze?

Wederom is Hewson erin geslaagd een spannend verhaal in onze hoofdstad te situeren die je urenlang leesplezier verschaft. Als je niet beter wist zou je denken dat een Nederlander dit heeft geschreven, afgaande op zijn gedetailleerde beschrijvingen over Amsterdam.

Lees hieronder ook mijn interview met hem.

Ik mocht namens de uitgeverij een interview houden met David Hewson. Ik ben best onder de indruk dat hij als buitenlands auteur zo 'ingeburgerd' is in Amsterdam. Derhalve heb ik de focus ook op dit aspect gericht, teneinde meer over zijn fascinatie, research etc. te weten te komen. Ik hoop dat jullie hem hierdoor ook in zijn hoedanigheid als Amsterdam-liefhebber beter leren kennen.

Waar komt je grote fascinatie voor Amsterdam vandaan?
Ik kom hier al lang en heb altijd van deze stad gehouden. Het is zo'n mix, modern en oud, ook mooi met donkere hoeken. En de mensen zijn er leuk: grappig, charmant als ze willen, eerlijk en vrij onbevreesd. Het is een heel natuurlijke stad om verhalen te vinden. Ze lijken overal op de loer te liggen.

Hoe verricht jij je research om zo gedetailleerd over Amsterdam te kunnen schrijven? Je komt over als een inwoner met al je fijne kennis!
Bedankt! Het eerlijke antwoord is: Het kost veel energie. Ik breng hier veel tijd door, lees veel, praat met veel mensen en wandel door de straten terwijl ik probeer uit te zoeken wat er allemaal gebeurt. Het is waarschijnlijk makkelijker voor mij als buitenstaander omdat ik dingen opmerk die echte Amsterdammers als vanzelfsprekend beschouwen. Ook heb ik een geweldige Amsterdamse redacteur die de fouten opmerkt voordat ze in boekvorm worden afgedrukt. Zonder dat zou het niet werken. Maar ik wil heel graag dat de boeken het gevoel geven dat ze zijn geschreven vanuit een lokaal gezichtspunt, geen prentbriefkaarten van een buitenlander.

Ben je van plan ook over andere Nederlandse steden te schrijven? Criminaliteit komt helaas toch in alle steden voor en is voer voor spannende boeken., welke stad zou dan na Amsterdam je voorkeur hebben en waarom of juist niet?
Ik heb daarover nagedacht maar heb geen plannen op dit moment. Het team lijkt druk genoeg in Amsterdam en ik weet niet zeker of ze ergens anders goed zouden passen.

Hoeveel delen komen er nog in de Pieter Vos serie die zich in onze hoofdstad afspeelt? Heb je nog genoeg ideeën om daar nog een tijd mee door te gaan en wil je daar iets over vertellen?
Zolang mijn lezers en de uitgever ze willen en ik ze kan schrijven, ga ik door. Het vijfde deel is al gedeeltelijk geschreven en zit in mijn hoofd. Het zal zich in het centrum van de stad afspelen tijdens een van die zeldzame, zeer koude winters, wanneer de grachten genoeg bevriezen zodat de mensen erop kunnen schaatsen. Er zal ook een heel oud en eigenaardig gezin centraal staan, maar dat is alles wat ik er nu over kan zeggen. Daarna ... weet ik niet. Maar Amsterdam komt altijd met materiaal voor een mooi verhaal, dat weet ik zeker!

Over de auteur
David Hewson (9 januari 1953) is een Brits schrijver van misdaad- en mysterieboeken.  Hij was een reporter voor The Times, en een editor voor The Independent. Hij was ook lid van het International Thriller Writers Inc tot 2009. In 2011 werd hij gevraagd de ‘novelisation’ te schrijven van de populaire Deense dramaserie ‘The Killing’.

De stenen engel - David Hewson
Oorspronkelijke titel Sleep Baby Sleep
Uitgeverij Meulenhoff Boekerij