vrijdag 20 april 2018

SFEERIMPRESSIE & REVIEW ECOFABULOUS - LISETTE KREISCHER / ORLANDO UITGEVERS

Lieve lezers,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot voor kort nog niet eerder van Lisette Kreischer had gehoord. Dat is niet echt vreemd als je bedenkt dat ik als flexitariër nog niet zo ben ingeburgerd in de culiveganwereld, maar soms komt alles op hetzelfde moment samen, zo ook met de kennismaking met Lisette. Nadat ik vorige week haar nieuwste boek The PlantPharmacy via Kosmos uitgevers recenseerde, kreeg ik een uitnodiging van Orlando uitgevers voor de presentatie van de herziene uitgave van Ecofabulous

Ecofabulous is Lisette's eerste vegan klassieker uit 2009 die nu, bijna 10 jaar na de eerste uitgave bij Artemis & co, door Orlando uitgevers opnieuw is uitgebracht in een vernieuwde editie. Twee uitgevers die bijna gelijktijdig haar boeken uitgeven is m.i. het bewijs van de populariteit van dit genre kookboeken en de behoefte eraan. Een steeds groter groeiende groep mensen raakt bewust van de noodzaak van gezonde voeding èn een gezonde planeet.

Lisette was een van de pioniers op dit gebied met haar Ecofabulous, die een metamorfose heeft ondergaan en helemaal voldoet aan de hedendaagse eisen/wensen. Producten die toen nog alleen nog bij speciaalzaken te verkrijgen waren zijn nu overal te koop. Dat maakt dat vegan koken heel toegankelijk is geworden. Lisette vertelde dat niemand toentertijd van vegan chocomousse had gehoord en nu kun je in de supermarkt zelfs kiezen uit meerdere.

Deze herziene editie is een modern en fris boek geworden vol kleurrijke recepten en foto's, die je echt doen vergeten dat het vegan is. De receptuur is helder en duidelijk en derhalve voor iedereen goed uitvoerbaar.

Voor de presentatie werden we ontvangen door Jacqueline Smit en Ingrid Meurs van Orlando uitgevers, en Ellen van Veenendaal die als freelancer voor diverse uitgeverijen werkt, o.a. ook voor Kosmos, die ik al eerder noemde. Gastvrouw Maartje Borst, vegan chef en eigenaar van Koffie ende Koeck verzorgde iedereen perfect, de heerlijke koffietjes/theetjes met zelfgebakken bananencake smaakten goed! Zij kreeg als vriendin en fan van het eerste uur het eerste herziene exemplaar uitgereikt.

Jacqueline Smit zei enthousiast over dit boek: "ik ben geen vegan, maar door dit boek zou ik het zomaar kunnen worden!" Ik sluit me erbij aan, ik vind eigenlijk alles aantrekkelijk aan dit boek. Hierbij een greep uit de vele smakelijke recepten/gerechten: courgettesoep met sojaslagroom, spinaziepizza, geroosterde rode bietjes met vanille in balsamico, gember tempé, slataartje, spaghetti bolognese voor die pápa, geroosterde aardpeertjes uit de oven, en zelfs vegan oliebollen! Per seizoen staat in kalenders aangegeven welke groenten en fruit bij die betreffende maanden horen en ons daarom ook de juiste voedingsstoffen bieden. Met registers op zowel seizoen als op alfabet is het zoeken naar recepten beperkt tot een paar seconden. Zo houd je tijd over om heerlijk Ecofabulous te koken. Hier kun je mijn recensie van The PlantPharmacy lezen.

Ecofabulous, auteur Lisette Kreischer
Uitgeverij Orlando
Uitgave paperback, 160 pagina’s
Nederlandstalig
Verschenen april 2018
ISBN 978 94 92086 66 2
Prijs 19,95 euro

Lisette Kreischer (1981) wordt gezien als de trendsetter op het gebied van bewust leven en de plantaardige keuken. Ze heeft diverse kookboeken op haar naam staan, waaronder Lisette in Luilekkerland, Groente uit zee, Plant Power en The Plant Pharmacy. Zij is co-founder van The Dutch Weed Burger.