vrijdag 17 maart 2017

RECENSIE LEKKER & SIMPEL - JORRIT VAN DAALEN BUISSANT DES AMORIE & SOFIE CHANOU / BERTRAM + DE LEEUW UITGEVERS

Jorrit en Sofie zijn een stel en hebben hun liefde voor eten gepassioneerd samengebracht en vormgegeven in hun succesvolle foodblog Lekker&Simpel (opgericht in 2012). Ze houden zich fulltime bezig met het bedenken, bereiden en uitwerken van recepten. Dat ze echt scoren met hun makkelijke en snelle recepten blijkt, naast hun unieke maandelijkse bezoekersaantallen van meer dan 400.000, ook uit dit tweede kookboek dat ze hebben uitgebracht. Hun eerste kookboek bleek binnen no time uitverkocht en er werd door hun volgers reikhalzend uitgekeken naar dit vervolg.

Vegetarische courgetteburgers

In dit boek hebben ze zowel nieuwe als reeds bestaande populaire recepten uit hun foodblog samengebracht. Mijn eerste indruk van dit boek is dat het verzorgd oogt en een prettig handzaam formaat heeft, dat letterlijk makkelijk in de hand ligt en goed open te leggen is op tafel of het aanrecht.

Ovenschotel met rookworst
De inhoudelijke invulling is ook met zorg gedaan, bij elk recept staat een mooie kleurenfoto. Alle fotografie, van auteursfoto, cover tot aan die in het boek zijn gemaakt door dit duo. De instructies voor de bereidingswijze zijn, zoals je mag verwachten bij hun concept met het predikaat 'simpel', bijzonder laagdrempelig gehouden door eenvoudig taalgebruik, zodat het voor een heel breed publiek bruikbaar is. Hier is goed over nagedacht, boek en concept zijn in prima harmonie!

Rode linzensoep

Voor gevorderde thuischefs is dit boek hoogst-waarschijnlijk geen culinaire uitdaging, maar op drukke dagen (die we allemaal weleens hebben) bij uitstek geschikt om te raadplegen voor inspiratie. Denk aan snelle pastagerechten, soepen, salades, lekkere broodjes en wraps en er is ook gedacht aan goede vegetarische recepten en met vis.

Er is voldoende variatie in het aanbod en alle ingrediënten zijn in de supermarkt verkrijgbaar. De inhoudslijst vergemakkelijkt het zoeken naar recepten, die ze handig hebben onderverdeeld in groepen.

Ik heb Jorrit en Sophie tijdens hun boekpromotie bij boekhandel Paagman in Den Haag persoonlijk ontmoet en kan bevestigen dat de passie voor hun werk van hen afspat. Ik zag twee jonge mensen die zeer gedreven, met ontzettend veel enthousiasme, plezier en inzet hun passie overbrengen op anderen. Tevens vond ik het erg fijn om hun uitgever Hendrik de Leeuw te mogen ontmoeten en spreken! Mijn man Frank heeft toen wat leuke foto's gemaakt, zie onderstaande collage.

Lekker & Simpel - Jorrit van Daalen Buisant des Amorie & Sofie Chanou
Bertram + De Leeuw uitgevers
Genre Kookboek