dinsdag 14 maart 2017

SFEERIMPRESSIE 'OP BEZOEK BIJ' UITGEVERIJ LEMNISCAAT IN ROTTERDAM





Lieve lezers,

Zondagochtend (12 maart) was ik met mijn man Frank bij uitgeverij Lemniscaat, gevestigd in een statig pand in de lommerrijke Vijverlaan in de Rotterdamse wijk Kralingen.



De locatie en het gebouw zijn bijzonder sfeerbepalend, het pand ademt een rijke geschiedenis en het is voelbaar dat het een feest moet zijn om bij deze uitgeverij te mogen werken. De ontvangsthal is al indrukwekkend, wat een ruimte, je zou er een klein feestje kunnen geven. Maar daar hebben ze weer andere ruimtes voor in het grote pand.






Linda Bertens, medewerkster promotie, en binnenkort in haar nieuwe functie van redacteur, verzorgde de rondleiding in het voormalige woonhuis.



Bij Lemniscaat verschijnen zowel boeken voor kinderen als voor volwassenen. De boeken voor kinderen zijn onder te verdelen in vier verschillende genres: jeugdboeken (12+), kinderboeken (6-12 jaar), prentenboeken (2+) en sprookjes en verhalen. Voor volwassenen verschijnen er naast romans o.a. boeken op het gebied van filosofie, (ortho)pedagogiek, psychologie, opvoeding en ontwikkeling. Daarnaast geven zij een kritische reeks uit waarin actuele onderwerpen aan de orde worden gesteld.


Op deze dag stond een ontmoeting met een flink tal young adultlezers op de planning, samen met de Canadese auteur Susin Nielsen. Haar boeken Wij zijn allemaal moleculen en Optimisme is dodelijk zijn goed ontvangen door de jongvolwassen Nederlandse lezers. In het kader van haar tweede boek stond er een krankzinnige knutselmiddag op het programma voor een aantal jongvolwassenen. Het viel me tijdens de rondleiding op dat alle boeken er zeer verzorgd uitzien, kwaliteit staat duidelijk voorop bij Lemniscaat!







Ik kwam voor de rondleiding in de ochtend, de krankzinnige knutselmiddag mocht ik overslaan :-)  Terwijl wij genoten van een lekker bakkie en taart werd Susin in de tuin geïnterviewd door Femke.








Samen met vier andere boekenliefhebbers en Susin Nielsen genoten we, met Linda als charmante gids, al pratend en sfeergenietend van haar verhalen over de ins en outs binnen de uitgeverij. 


Ondertussen zag ik, zoals ik reeds verwachtte, werkelijk overal boeken in overvolle boekenkasten, een complete snoepwinkel voor boekenliefhebbers.




De uitgeverij is sinds 1963 in de familie van de huidige eigenaar, Jean Christophe Boeke van Hensbroek. De adjunct-uitgever is Jesse Goossens. Het team bestaat verder uit redactieleden, vormgevers, verkoop- en promotiemedewerkers, administratie en magazijn en iemand die de binnen- en buitenlandse rechten vertegenwoordigd.

Dit laatste is heel belangrijk, want behalve in het Nederlands geeft Lemniscaat veel vertaalde werken uit, en andersom worden er ook veel Nederlandse boeken vertaald in andere talen voor de betreffende landen. 







Dit grote kunstwerk bevat allerlei tekeningen van illustratoren die ook mee-werken aan de totstand-koming van boeken bij Lemniscaat  




Deze gave lamp met allemaal mooie en grappige quotes trok direct mijn aandacht. Dit wil ik nu ook boven mijn tafel in de kamer. Erg leuk om erover te kletsen en samen te lachen. Lees de teksten maar ...






Op zolder staat een grote kinderwerktafel waar de kinderen van de directeur hun "illlustraties" maken en tentoonstellen, wan-neer ze er op bezoek zijn. Talentjes in de dop, zo te zien.





Zelfs de kelder zit stampvol met kasten en boeken en knuffels en poster en ... teveel om allemaal op te noemen.  We keken onze ogen uit en kregen mooie kaarten en posters mee. 



Na afloop van de rondleiding kregen we nog even de gelegenheid om even gezellig bij te kletsen in de tuin met de meiden en Susin Nielsen.



De groepsfoto in de tuin van Lemniscaat. Ik ben benieuwd hoe de royale tuin eruit moet zien wanneer alles in bloei staat in de lente en zomer. Ik ga beslist een keer terug om die sfeer dan even op te snuiven. 



Rond 13.00 uur stroomde de uitgeverij vol met enthousiaste jongelui die aan de Krankzinnige Knustel gingen. Tijd voor ons om huiswaarts te gaan. Mijn dank aan Linda voor deze gezellige en bijzonder informatieve ochtend. Het was fijn om te zien hoe het reilt en zeilt bij Lemniscaat. 

Hartelijke groet,
Shyama

N.b. Kijk voor meer informatie op de site van uitgeverij Lemniscaat.


2 opmerkingen: