maandag 11 juli 2016

RECENSIE EERWRAAK - HELEN VREESWIJK / MANTEAU JEUGD

Eerwraak

Recensie “Eerwraak
door Joëlle de Lange

Helen Vreeswijk kennen jullie misschien wel. Ze schreef onder andere de geweldige boeken Chatroom, Judas en Leugens. De succesvolle boeken van deze getalenteerde schrijfster zijn allemaal gebaseerd op waargebeurde verhalen. Zo ook Eerwraak.

In Eerwraak gaat het over de zeventienjarige jongen Sam, die verliefd is op het Afghaanse meisje Letiva, dat in Nederland is geboren en opgegroeid. Letiva wordt volgens de regels van haar moslimcultuur grootgebracht door haar ouders die allebei strenggelovig zijn. Ze verbieden haar om met een niet-moslimjongen een relatie te beginnen, en toch wordt Letiva verlieft op Sam. Ze moeten hun relatie geheimhouden voor Letiva’s familie. Dit gaat echter moeilijk en ze verzinnen leugen na leugen. De problemen stapelen zich op, en wanneer hun relatie aan het licht komt, gaat het pas echt helemaal mis…

Ik heb erg veel boeken van Helen Vreeswijk gelezen, en ik vond ze allemaal erg goed. Helen heeft veel talent en haar boeken zijn aanraders voor iedereen die van spanning houdt. Eerwraak heeft 302 bladzijden en 34 hoofdstukken. Elk hoofdstuk is bijzonder spannend en interessant. De personages hebben veel diepgang en zijn goed omschreven. Sam en Letiva zijn leuke personages waar je, hoe gek het ook klinkt, echt om gaat geven. Het lijkt alsof ik ze echt kent, wat erg grappig is. Ik voel me met ze verbonden, en dit is echt te danken aan Helen's schrijftalent.

Joëlle de Lange

Helaas zijn er ook minder leuke personages, waar ik dus ook een hekel aan kreeg, met name bij de vader en broer van Letiva, maar zeker ook bij Ed. Hij is een jongen die moslima’s pest. Het is waarschijnlijk ook Helens bedoeling dat deze personages niet sympathiek overkomen. Het is nodig dat de pestkoppen niet leuk overkomen om de balans in het verhaal te houden.

Ik vind het een goed verhaal dat vol zit met verrassende stukken, en daarom raad ik Eerwraak aan iedereen aan die een goede en spannende thriller wil lezen!

Gegevens boek
Eerwraak - Helen Vreeswijk