donderdag 21 juli 2016

RECENSIE HET KLEINE LEVEN VAN NORBERT JONES - MARLOES KEMMING / XANDER UITGEVERS

Voorafgaand aan het verhaal heeft Kemming een treffende quote:

'I want you always to remember me. Will you remember
 that I existed, and that I stood next to you here like this?'
                                                         Haruki Murakamu, Norwegian Wood

De bejaarde Norbert Jones heeft één grote passie: verzamelen. Hij heeft maar liefst negentienduizend voorwerpen 'gered' en keurig geordend in zijn garage, waar hij elke dag flink wat uren doorbrengt. Je zou dan  denken dat hij vast een eenzame alleenstaande man is, maar niets is minder waar. Norbert is gelukkig getrouwd met Emma en met hun dochter Marie hebben ze een goede band. Alles is volledig in harmonie, totdat Norbert, 77 jaar oud, te horen krijgt dat hij niet lang meer te leven heeft. Wat nu met al die dierbare spullen ...?!
'Na jaren van onvermoeibaar verzamelen, heeft Norbert Jones besloten zijn collectie met de wereld te delen. In de hoop dat niet alleen hij, maar ook anderen de waarde zullen inzien van de voorwerpen van het verleden en ze zullen waarborgen voor de toekomst.'
Norbert heeft wel restricties verbonden aan zijn actie, zijn gekoesterde spullen gaan niet zomaar met de eerste de beste koper mee. Zo leert hij gaandeweg veel mensen kennen en verandert zijn visie op zowel zijn spullen als zijn relatie met de mensen om hem heen. Dit traject maakt de nodige emoties los, maar zorgt ook beslist voor grappige situaties.

Kemming heeft zich mega knap verplaatst in Norbert, het is alsof ze hem persoonlijk kent en hij naast haar zat tijdens het schrijven.  Het proces van loslaten van zijn dierbare spullen, maar zeker ook van zijn gezin, heeft me ontroerd en tegelijk ook laten lachen. Norbert is een eigenzinnig persoon die de regie niet makkelijk uit handen geeft, maar dat is nu juist wat hij zal moeten doen in de herfst van zijn leven. Hoe hij ermee omgaat en wat het allemaal teweeg brengt lees je in Het kleine leven van Norbert Jones, een literaire parel die ik beslist niet had willen missen!

De titel Het kleine leven van Norbert Jones is perfect bij het verhaal gekozen. Door zo in te zoomen op Norbert's leven heeft Kemming het gebeuren ook klein en delicaat  gehouden, heel persoonlijk en zeer innemend. Ik vind het een prachtig verhaal met emotionele deiningen en verrassende piekjes humor. Ik begrijp dan ook volkomen dat ze met dit boek de coffee company book award 2015 heeft gewonnen. De cover met de lepels die ik eerst totaal niet kon plaatsen wordt in het verhaal compleet duidelijk. Ik ben heel blij dat dit boek onder mijn aandacht is gebracht.

Gegevens over de auteur
Marloes Kemming (1983) werkt als communicatieadviseur en schrijft kinderboeken en artikelen over reizen en eten. Ze reisde jarenlang als backpacker de wereld rond en woont nu in Amsterdam. Het kleine leven van Norbert Jones is haar eerste roman. Hiermee won ze in 2015 de debuutprijs Coffee company Book Award.

Boekinfo
Het kleine leven van Norbert Jones - Marloes Kemming
Uitgegeven door Xander Uitgevers bv