donderdag 6 september 2018

RECENSIE HET MYSTERIE VAN DE DRIE KWARTEN (HERCULE POIROT - AGATHA CHRISTIE) - SOPHIE HANNAH / UITGEVERIJ THE HOUSE OF BOOKS - OVERAMSTEL UITGEVERS

Sophie Hannah werd 30 jaar na het overlijden van Agatha Christie door diens kleinzoon Mathew Prichard namens de familie gevraagd om het stokje over te nemen. Van Agatha Christie, de bestverkochte auteur ter wereld, werden ruim 4 miljard boeken verkocht. Sophie Hannah heeft eveneens wereldwijd succes, ook met haar twee eerdere Hercule Poirot verhalen, De monogrammoorden en De nieuwe  erfgenaam

Haar derde Hercule Poirot boek is nu overal verkrijgbaar in Nederland. In Het mysterie van de drie kwarten duikt meesterbrein Hercule Poirot in een onderzoek dat hem persoonlijk raakt vanwege een beschuldiging. Deze gourmand wordt bij thuiskomst na een heerlijke lunch opgewacht door een boze dame, Sylvia Rule, die beweert een brief te hebben ontvangen waarin hij haar beschuldigt van moord op Barnabas Pandy. Binnen treft hij nog iemand aan die 'not amused' is na het ontvangen van eenzelfde brief.

Poirot staat perpex, wat is er in hemelsnaam aan de hand? Wie zijn die mensen en hoeveel brieven zijn er verstuurd? Ook de naam Barnabas Pandy doet nog geen belletje rinkelen, dus hij weet niet of de beste man nog leeft of dood is. En gaat het om een echte moord of is het een verzinsel? Vele vragen die een beroep doen op de slimme Belgische detective, en hij zal Hercules Poirot niet zijn als hij zich niet vastbijt in het onderzoek om het mysterie tot op de bodem te ontrafelen. Hoe hij dat doet is weer een heerlijk verhaal om te lezen, waarin je als lezer geprikkeld wordt om mee te denken en de sfeer van de jaren dertig van de vorige eeuw op te snuiven.

Ik heb weer heerlijk genoten van dit nieuwe Hercule Poirot verhaal. Ik vind Sophie Hannah absoluut een waardige opvolger van Agatha Christie, ze houdt het personage Poirot heel goed overeind. Herkenbaar zijn de aparte maniertjes waarbij alles kaarsrecht en netjes moet, zijn aparte snor, zijn liefde voor lekker eten en drinken en last but not least zijn scherpe vermogen om te observeren en de spanning omtrent de vorderingen in zijn onderzoek op te bouwen,  alvorens zijn bedenkingen/vermoedens te staven met bewijzen. Sophie Hannah heeft ook de nodige humor in het verhaal verwerkt dat me, naast het fijn meedenken over de ware toedracht, regelmatig heeft doen lachen. Alleen al de wijze waarop een enkeling zijn naam hardnekkig verkeerd uitspreekt is lol. Een aanrader voor de liefhebbers van nostalgische detectives.

Mijn ontmoeting en interview met Sophie Hannah en Mathew Prichard in Antwerpen.

Het mysterie van de drie kwarten (Hercule Poirot)-Sophie Hannah
Oorspronkelijke titel The Mysterie of Three Quarters