woensdag 12 september 2018

CULIREVIEW TOSCANE - GIANCARLO & KATIE CALDESI / UITGEVERIJ GOOD COOK


Als ik aan Toscane denk zie ik meteen weer de mooie omgeving, de cipressen en de stralende zon voor me. Precies dit beeld is in een sterk grafisch lijnenspel gevangen op de cover van Toscane. Dit fraaie boek kun je als Italiëliefhebber niet laten liggen in de boekhandel, te leuk, ook inhoudelijk!

Zanger Andrea Bocelli's lyrische woorden in de inleiding:
"Toscane is een regio met een ziel die je moet voelen, ontdekken en beleven". 
En daar draait het in dit boek ook om. Naast veel mooie recepten staat het ook vol met foto's en verhalen over zowel de streek als de gerechten, maar ook met foto's van betrokkenen bij dit boek en omgevingsfoto's die de sfeer versterken. 
Toscane is een fraaie handleiding voor de beginnende (thuis)chef, met name door de uitgebreide uitleg over de basiskeuken en over produkten. Aandacht voor de cucina povera (de armeluiskeuken van waaruit veel creatiefs is bedacht), voor koffie en olijfolie (niet weg te denken bij Italie), bouillons, (blad)groenten, kruiden, bonen, verse pasta's, polenta, tomatenpassata en nog veel meer wat je in de gemiddelde Italiaanse keuken tegenkomt. Deze informatie maakt dat je makkelijk aan de slag kunt en begrijpt wat je aan het doen bent. Derhalve is deze insteek bij uitstek een aanbeveling voor degenen die nog niet zo bekend zijn met deze mediterrane keuken. 

Laat je verrassen door dit boek en durf te koken en te bakken. Dan ontbijt je binnenkort heerlijk thuis met een koffie-ricottashot (ook aanbevolen als dessert) met Florentijnse cake of iets anders lekkers uit het aanbod. Of kies voor een warme lunch en geniet van zelfgemaakte Frittata, gevulde aubergines etc. 
Een aantal foto's uit het boek
Bij de namiddagse aperitivo nuttig je kleine hapjes, want je grote trek bewaar je voor het diner, waar je kunt genieten van primo (soepen en voorgerechten, o.a. linzensoep en stevige winterse soepen), pasta (veel keus) of gnocci (boerenkool & ricotta in een salie-baconboter) en secondi, de tweede gang die meestal uit eiwitrijke gerechten bestaat (vlees/vs/wild/gevogelte). Een apart hoofdstuk is gewijd aan contorni (=groenten). En als je na zo'n heerlijke avondmaaltijd nog ruimte over hebt, kun je genieten van heerlijke dolci (desserts), waarvan diverse lekkere recepten in het boek staan. (o.a. van de beroemde pannacotta).

Ik sluit me aan bij de woorden van Andrea Bocelli, ik vind Toscane (en eerlijk gezegd heel Italië) een ontdekking en beleving, het is niet voor niets het favoriete vakantieland en keuken van mij en mijn gezin. Dit kookboek nam me even mee terug naar mijn eerste vakantie in Toscane, een fijne herinnering die ik koester. En als ik voortaan last van heimwee krijg pak ik Toscane erbij en kook een lekker gerecht voor een instant vakantiegevoel in mijn Hollandse keuken!

BOEKINFO
Toscane - Giancarlo & Katie Caldesi
Oorspronkelijke titel Tuscany - simpel meals and fabulous feasts from Italy
Nederlandse vertaling Kim Steenbergen 
Genre Kookboek / Culinair / Italië / Toscane 
Uitgave Hardcover 271 pagina's
ISBN 9789461431875
verschenen mei 2018 
Prijs €24,99

AUTEURSINFO
Giancarlo & Katie Caldesi zijn de eigenaren van de twee restaurants Caffé Caldesi en Caldesi in Campagna en de kookschool Marylebone La Cucina Caldesi. Al 16 jaar geven zij op elk niveau leerlingen kookles en hebben reeds negen kookboeken op hun naam staan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten