zaterdag 5 maart 2016

RECENSIE POLLES PANNENKOEKENBOEK / EFTELING / UNIEBOEK SPECTRUM



In de zomer van 2015 kwam dit leuke boek over Polles Pannenkoeken uit, waarin je stap voor stap leert om perfecte en overheerlijke pannenkoeken te bakken. Daarna kun je je verder uitleven met de luxere recepten. Het is helemaal niet moeilijk om de lekkere pannenkoeken die je in de Efteling eet ook thuis te maken. 



Polle geeft als tip mee om de tafel eens 'anders dan anders' te dekken door leuke oude kopjes en servies van oma te gebruiken en je fantasie erop los te laten. Haal de Efteling heel simpel bij je thuis!

Polle zegt:
"Of je nou dikke of dunne, kleine of grote, zoute of zoete, bolle of platte pannenkoeken bakt, het begint bij de basis! Daar weet ik als koksmaatje alles van. Ik zwaai al jaren de pollepel in de keuken (tenminste, als de chef-kok er even niet is ...) en gooide al duizenden pannenkoeken in de lucht. Kwestie van geduld en veel oefenen. Succes!"

Met deze woorden van Polle in gedachten begon ik aan het basisrecept met 'Polles perfecte pannenkoekenbeslag', gelukkig heel makkelijk voor mij, omdat ik als moeder inmiddels door de jaren heen ook wel duizenden pannenkoeken heb gebakken. Ik heb ze helaas nooit en ook nu niet in de lucht durven gooien, bang dat er eentje of meer op mijn hoofd zou belanden :-)

Tussen de bladzijden met recepten staan in het boek mooie kleurplaten en een heus magisch labyrint. Ik weet niet of ik kleine kinderen daarop los zou laten, ik vrees dat het mooie boek dan binnen korte tijd minder fraai eruit zou kunnen gaan zien. Een kopie maken en laten kleuren lijkt me een betere optie, vooral omdat je met kopieën meer kinderen, wel of niet tegelijk, blij kunt maken.

De fullcolor foto's zijn om van te watertanden, mits je ervan houdt natuurlijk. Ik ben er dol en heb de 'Deftige zalmpannenkoek' gemaakt en de 'Prachtige pannenkoekenlasagne', maar we hadden het al op voordat ik aan fotograferen heb gedacht ;-) Ik maak ze binnenkort opnieuw en plaats dan een foto online.













Pardoes de Tovernar en prinses Pardijn delen hun zoete zondes met de lezer. Er komen hemelse pannenkoekjes op tafel. Soms bakken ze samen en ze verklappen: "het is dan één groot feest in Polles keuken'.

Bij de mooie hartjespannenkoeken zegt Polle dat je nooit te stoer bent ervoor, maar dat je ook een andere vorm kunt tekenen. Een ster, een vierkant of zelfs een raket. Ik zou zeggen, leef je uit en laat je fantasie de vrije loop.



Er komen ook heerlijke 'Taartjes van Aliciana', de lieve oude toverfee, mèt recepten voorbij en 'Deftige desserts' van koning Pardulfus. Achter in het boek staan sjablonen, maar het lijkt me slimmer om die te overtrekken en uit te knippen, zodat het boek heel blijft!

Ik vind dit echt een mooi, handig en toegankelijk boek. Erg leuk om samen met je kinderen te doen, ze zullen genieten en leren spelenderwijs zelf pannenkoeken bakken. Maak er een feest van en geniet met volle teugen. Beslist een aanrader en erg leuk om kado te geven aan pannenkoekenliefhebbers. Mijn exemplaar zal beslist nog vaak gebruikt worden, zowel voor kinderen als voor volwassenen, voor ieder wat wils aan recepten, en dat is wat het boek voor mij bijzonder aantrekkelijk maakt.

Tot slot: 'Maak van je eigen keuken een paleiskeuken en word een koninklijke pannenkoekenbakker!

Het boek is verkrijgbaar in de Efteling en bij de (online)boekhandel.

Zie ook www.efteling.com
www.unieboekspectrum.nl
Spectrum maakt deel uit Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv 
Houten - Antwerpen



3 opmerkingen:

  1. Wat lijkt me dat een mooi kookboek. Die moet je mag eigenlijk niet ontbreken in de keuken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh die neem ik mee als we deze zomer naar De Efteling gaan! Met twee kleine meisjes in huis moeten hier ook regelmatig pannenkoeken worden gebakken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad! En je kunt een keer met ze gaan eten bij Polles keuken in de Efteling :-)

      Verwijderen