dinsdag 20 januari 2015

VERSLAG/BELEVING BIJ WRITERS UNLIMITED



Evenement:  Writers Unlimited Winternachten Festival

Locatie  :  Theater aan het Spui / Den Haag



Afgelopen donderdag (15 jan. jl.) ben ik voor het eerst naar Writers Unlimited Winternachten Festival geweest, fijn in Den Haag, mijn woonplaats. Ik schreef al eerder (link) dat ik was uitgenodigd door Oxfam Novib/PENawards, waarvoor mijn dank aan hen! Heel bijzonder om zo'n prestigieuze avond bij te mogen wonen in Boekenland. Dit verslag gaat over mijn persoonlijke beleving van de avond.

Ik was ruim op tijd in het Theater om mijn kaartje op te halen. Het programma startte om 20.00 uur, maar de enorme zaal ging al om 19.30 uur open. Ik vind het altijd heerlijk om naar mensen te kijken en het was dan ook erg fijn om iedereen, al dan niet feestelijk uitgedost, te zien binnendruppelen. Een aantal bekende gezichten uit Boekenland passeerde de revue, ik zeg terecht gezichten, want de namen schoten me niet zo snel te binnen. Ik was dan ook behoorlijk gefocust op het zien van de buitenlandse gast die de openingsrede ging houden ... niemand minder dan de wereldberoemde schrijver Karl Ove Knausgård. En heel toevallig zat ik twee rijen achter hem ... :-)





Ik wist niet wat ik moest verwachten, dus liet ik alle indrukken maar lekker op me af komen. Het evenement was uitverkocht. Dat was al een goed teken.

Knausgard hield zijn 'free the word' openingsspeech' die, zoals de woorden al impliceren, over de vrijheid van meningsuiting ging. Ik geloof dat dit door de recente gebeurtenissen in Europa geen verdere uitleg behoeft.




Petra Stienen sprak de hele avond aan elkaar en was tevens de gespreksleider bij een debat met vier jonge publicisten over het vrije spreken mbt seksualiteit. Petra was mij al bekend van de Nederlandse televisie, waar ze veelvuldig als Arabiste te zien en te horen is. Ik vond haar altijd al een sterke persoonlijkheid, maar kwam nu erachter dat ze ook nog een enorme dosis humor heeft. Ze voerde prettig en luchtig met veel kwinkslagen het gesprek met hen. De jonge Marokkaanse schrijver Mano Bouzamour, bekend van het boek De belofte van Pisa, deed ook een flinke duit in de lachzak. De gezelligheid spatte van het podium af, dit was beslist het leukste deel van de avond. En tussendoor waren er zangintermezzo's door drie prachtige dames









Het was een bijzondere en indrukwekkende avond om mee te mogen maken. De volgende keer wil ik beslist weer ernaartoe en dan hoop ik ook de lezingen met Nederlandse schrijvers te kunnen bijwonen. Vanwege mijn agenda kon ik deze keer helaas niet. Ik heb begrepen dat die ook zeer de moeite waard zijn geweest.  

Zoals reeds vermeld gaat dit verslag over mijn persoonlijke beleving van de avond. Oxfam Novib heeft een mooi inhoudelijk verslag erover op hun site. Bij interesse te lezen via deze link: http://www.oxfamnovib.nl/Vervolgde-schrijvers-geeerd-met-Oxfam-NovibPEN-Award-2015.html


Geen opmerkingen:

Een reactie posten