dinsdag 27 januari 2015

RECENSIE RODE HANDEN - DANIËLLE PASMA

Dit verhaal meandert tussen het heden en de late Middeleeuwen. Hoofdpersonage Amber Westerink is getrouwd, moeder van een zoon en werkzaam als homeopaat.

Tijdens een meditatiesessie doet ze de schokkende ervaring op dat er een andere persoonlijkheid in haar geest naar boven komt. Ze komt erachter dat ze 750 jaar geleden reeds heeft geleefd, als de Hongaarse huurling Tamás (Tas). Ze is zich tot nu toe daarvan onbewust geweest. Langzaamaan verandert ze steeds meer in hem en raakt de grip op zichzelf kwijt, waardoor haar leven een puinhoop dreigt te worden.

Haar echtgenoot en familie, die er niets van lijken te snappen, verklaren haar voor gek en maken zich zorgen om haar. Haar mannelijke persoonlijkheid wordt een soort alter ego die steeds meer de overhand neemt. Diverse personen uit haar eerdere leven, die toen ook al met elkaar verweven waren, zijn weer in haar directe omgeving gereïncarneerd en de levenslange rode draden worden zichtbaar.

"Ze heeft de vreemde gewaarwording dat ze zowel zichzelf als Tas is. Tot nu toe is er eigenlijk steeds één van de twee aanwezig geweest, de ander op de achtergrond. Nu voelt ze zich zowel man als vrouw tegelijk. Het gezicht in de spiegel toont een vreemde mengeling, alsof het zelf niet zeker weet welke vorm het zal aannemen".

Dit boek trok mijn aandacht vanwege het onderwerp reïncarnatie. Het concept van dit verhaal vind ik apart en daardoor een reden voor mij om het boek te lezen. Maar het heeft een nogal verwarrende uitwerking op mij. Naast de spirituele setting, die ik graag met wat meer verdieping had gezien, is het verhaal gelardeerd met 'niets aan de verbeelding overlatende' vrijpartijen. Dit had naar mijn smaak genuanceerd en gedoseerd gemogen. Derhalve voldoet het boek niet geheel aan mijn verwachtingen.

Aangezien smaken verschillen wil ik toch adviseren Rode handen vooral zelf te lezen en te beoordelen. Want mijn commentaar neemt niet weg dat Pasma wel degelijk kan schrijven en een goede verhaallijn weet neer te zetten. En datgene wat ik als onprettig ervaar kan voor een ander juist weer leuk en spannend zijn. Ik stel het op prijs indien je na het lezen ervan je bevindingen met mij wilt delen, ik ben benieuwd naar andere beoordelingen. Het kan weleens verrassend anders zijn.

Genre: Roman
Uitgever: Writing Warriors, Bergen
Uitgave: Zowel in Paperback als in Hardcover