donderdag 29 januari 2015

MINIBIEBTOUR IN DEN HAAG


Lieve lezers,

In de kerstvakantie had ik al een poging ondernomen om minibiebjes in Den Haag en omgeving op te zoeken. 

Maar vanwege de feestdagen en de angst voor vernieling waren de meesten door de eigenaren naar binnen gehaald. Daarom ging ik afgelopen zondag nogmaals op pad, deze keer gezellig samen met vriendin Janna de Veen. Zij had er gelukkig aan gedacht een volle tas met ruilboeken mee te nemen, zodat we konden deelnemen aan het "Take a book, return a book"-concept, dat uit het verre Amerika is overgewaaid. Gewapend met een geprint adressenlijstje gingen we in Janna's auto, met tomtom, op weg. Minibiebs, here we come!


De eerste minibieb bleek verrassend dicht bij mijn huis te staan. Mijn oog viel direct op een leuk boekje van Douwe Egberts, over koffie. Als echte koffieliefhebster uiteraard een schot in de roos. We lieten hiervoor in de plaats een boekje "twee lege stoelen" achter. De eigenaar heeft een leuk notitieboekje met pen in het kastje liggen, waar zowel Janna als ik een leuke noot in schreven.


De stemming zat er goed in, dus op naar minibieb twee. Dat was iets langer rijden, Den Haag is groot, maar dankzij de tomtom reden we er zonder omwegen op af. Na uitgebreid bewonderen van het biebje, kwamen we tijdens het snuffelen tot de conclusie dat er hier helaas niets van onze gading bij zat. Kan gebeuren. 




De derde minibieb viel uit de verte al op door de spierwitte kleur. In eerste instantie zagen we niks leuks, maar Janna vond na gedegen snuffelen een leuk boekje voor zeventigers, die ze mee nam als grapje voor iemand die binnenkort zeventig wordt. Ook hier natuurlijk keurig een boek teruggelegd, volgens het format. Ja lezers, we namen onze plicht heel serieus.



We naderden de vierde minibieb, die er behoorlijk gebruikt uitzag. De deurknopjes waren met een roze touwtje aan elkaar gebonden. De locatie was geweldig, midden op een plein in een woonwijkje, met rondom bankjes. Ik stel me zo voor dat het met mooi weer een perfecte plek moet zijn om een goed boek uit te zoeken en lekker in de buitenlucht te lezen.


Inmiddels waren we door het toeren in Den Haag al enkele uren verder. We kregen trek in een warm drankje en aangezien we, heel toevallig, net in het Statenkwartier rondreden, was de keuze snel gemaakt. We gingen naar mijn geliefde boekhandel Paagman aan de Fred, met het gezellige inpandige Kicking Horse Café. Met een royale Latte Caramel en heerlijk stuk appelcake zat ik tegenover Janna, die ook genoot van haar thee en verrukkelijke appelcake. Helaas hadden we dit op voordat ik aan het nemen van een foto dacht. Spijtig, we moeten dus nog een keer, voor de foto, dat snap je wel. :-)

Genietend namen we de middag door en bespraken de minibiebjes die we hadden bezocht. Conclusie is dat deze middag maar een topje van de ijsberg blootlegde, er zijn nog zoveel meer minibiebs te bezoeken. En dan spreek ik alleen nog over die in Den Haag en omgeving, want verspreid over Nederland zijn er nog veel meer. Er komen steeds nieuwe bij, het spreidt zich als een olievlek uit over ons land, een mooi initiatief.


En zoals de bekende spreuk luidt: "het gaat niet om de eindbestemming, maar om de reis". Het was een heerlijk zondagmiddaguitje.

Voor uitgebreide informatie over minibiebs kun je kijken op www.minibieb.nl. En op Facebook zijn er ook aardig wat pagina's te volgen. Die van Janna heet Minibieb Mariahoeve, zij heeft op haar Facebookpagina linkjes naar andere pagina's. Op Pinterest zijn er veel leuke voorbeelden te bewonderen, uit diverse landen.

In de lente hoop ik nog een leuk bericht te plaatsen over mijn eigen minibieb, die nu nog in de planning zit.

Om nog even in de sfeer te blijven, hier een inspirerend filmpje: 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten