woensdag 28 januari 2015

RECENSIE DE DUNNE VEGAN - ANTOINETTE HERTSENBERG & JACINTA BOKMA





"LAAGDREMPELIG KOKEN MET EEN GEZONDE INSLAG"






Zelf eet ik, als flexitariër, al mijn hele leven weinig vlees en vis, maar wel eieren en veel zuivelprodukten.  Helemaal vegan is dus een ultieme uitdaging voor mij. Wat moet ik beginnen in de keuken zonder eieren, melk, crème fraiche, zure room, kaas ... ik ben er dol op. Ik heb me dus al vaker afgevraagd hoe ik dat voor elkaar moet krijgen, helemaal plantaardig koken. En zal dat wel lekker zijn? Toen viel mijn oog op dit boek, De dunne vegan, uitgebracht door Karakter Uitgevers. Nog leuker was dat ik via een Twitteroproepje een recensie-exemplaar kon aanvragen, waarvoor mijn dank. 


Ik ben er erg blij mee, het is een prettige en verrassende openbaring voor me dat volledig plantaardig eten op zo'n smakelijke manier kan. En het is niet duurder dan  gerechten met dierlijke producten, dus dat obstakel is ook meteen van de baan. De ingrediënten zijn in bijna elke supermarkt en/of Turkse winkel verkrijgbaar. Wie heeft er tegenwoordig nog nooit gehoord van avocado's, granaatappels, aubergine's, pijnboompitten, zonnebloempitten, kikkererwten, noedels, couscous en cajunkruiden en nog een keur aan lekkers uit alle landen van de wereld? Deze levensmiddelen zijn inmiddels totaal ingeburgerd  in onze multiculturele samenleving en niet niet meer weg te denken uit onze moderne eetcultuur.  Gelukkig maar, want ze zijn veelal de basis om met De dunne vegan aan de slag te gaan.

De prachtige kleurenfoto's in dit mooie boek doen watertanden om de gerechten te mogen proeven. Ik denk dat hiermee het wollige imago rond een veganistisch eetpatroon als sneeuw voor de zon smelt. Een meerwaarde voor mij persoonlijk is dat de meeste gerechten ook goed passen in een koolhydraatarm eetpatroon, gewicht  verliezen en toch lekker uitgebreid eten, wie wil dat nou niet?

Het boek is overzichtelijk ingedeeld in 5 hoofdstukken, van ontbijt tot dessert. Picknicken en BBQ-en komen kort aan bod, en zelfs feestjes krijgen aandacht, dus niet gevreesd, aan alle (leuke) momenten is gedacht met passende gerechten, hapjes en lekkere drankjes! Tevens is het voorzien van een groente- en fruitkalender, een handige handleiding om seizoensgebonden te eten.

Uitgangspunten:
Geen ingewikkelde en lange bereiding;
Gemakkelijk, inspirerend en origineel; 
Eten met een goed geweten.

De dunne vegan is wat mij betreft met stip een aanvulling op kookgebied voor de bewuste eter, die oog heeft voor zichzelf, het milieu en dierenwelzijn. Ik heb een aantal gerechten geprobeerd en zal er vaker iets lekkers uit bereiden. Mijn favoriete gerecht tot nu is de "Puur plantaardige burger", met de knoflook-komkommerdip, yummmm. 


Het recept staat bij de hoofdgerechten, maar kan ook prima als lunch. Dat geldt voor veel van de gerechten, die kunnen over en weer als lunch of diner of in klein formaat als snack dienen. Dit maakt De dunne vegan zeer flexibel in gebruik, nog een pluspunt.

Na het lezen van dit boek en het bereiden van een aantal heerlijke recepten kom ik tot de persoonlijke conclusie dat ik toch teveel van eitjes en zuivelproducten houd om het geheel weg te laten uit mijn voeding, ik begin de dag er graag mee.



.





Dit is de herziene uitgave van Puur Plantaardig.

Titel: De dunne vegan
Auteus: Antoinette Hertsenberg & Jacinta Bokma
Uitgave: ingebonden met kleurenfoto's, 140 pagina's
Uitgever: Karakter Uitgevers
ISBN: 978 90 452 0439 0







Geen opmerkingen:

Een reactie posten