donderdag 22 januari 2015

RECENSIE DE KOOI - JOSH MALERMAN




De Kooi is imponerend, duister en huiveringwekkend. 
  Het brandt in op je netvlies en laat je niet meer los.




De zwarte cover van De Kooi met de tekst "open je ogen en sterf" zet direct de toon voor een zeer onheilspellend verhaal, waarin heftige gebeurtenissen te verwachten zijn. En ja hoor, je wordt als lezer beslist niet teleurgesteld.

Op het internet komen steeds meer verontrustende berichten over bizarre voorvallen uit Rusland, waarbij mensen elkaar en zichzelf op de meest ondenkbare gruwelijke wijze vermoorden. Dan komt de dreiging in ene heel dichtbij en binnen de kortste keren ligt Amerika volkomen lam. Geen televisie, radio, telefoon of ander contact en niemand kan meer veilig naar buiten. 
"Want daar zijn zij. En zij mogen niet gezien worden ...!"

In het begin is Malorie nogal sceptisch en trekt zich niet zoveel aan van de zorgwekkende berichten. Maar wanneer ze haar ouders niet meer kan bereiken en ze op een afschuwelijk bizarre manier haar zus Shannon verliest, begint ze de ernst en de impact van de abstracte dreiging in te zien. Daarbij is ze ook nog zwanger en is het van het grootste belang zichzelf nu in veiligheid te brengen.

Ze ontvlucht haar huis en komt terecht in een opvanghuis bij een groep vreemden, waar ze allemaal op elkaars hulp aangewezen zijn om te overleven. "Ze zijn veilig zolang ze de ramen afgedekt houden met matrassen, vastgespijkerd in de kozijnen".  
Ze kunnen - als ze willen blijven leven - nooit meer zonder blinddoek naar buiten. Ze zijn volkomen op elkaar aangewezen, maar is iedereen wel te vertrouwen? Niemand weet waarom de wezens zo gruwelijk vijandig zijn en al het leven op aarde uitroeien.

Malorie wil een ander leven voor haar en haar kinderen. Ze hebben nog geen naam, ze noemt ze naar hun geslacht, jongen en meisje. Tijdens de vier jaar die ze met hun drietjes in afzondering hebben doorgebracht, heeft ze een plan uitgebroed en de kinderen erop getraind.
"Ze maakt ze wakker en doet ze een blinddoek om. Vandaag zullen ze het huis verlaten. Vandaag zetten ze alles op het spel"! 
Zal het haar lukken om aan de op de loer liggende wezens te ontsnappen en een veilig onderkomen te vinden? Lees het in De Kooi!

Ondanks dat ik wel eens eerder enge thrillers van onder andere Stephen King heb gelezen, ben ik toch een beetje huiverig van verhalen waarin denkbeeldige dreiging de boventoon voert. Maar ik ben blij dat ik door deelname aan deze blogtour weer uit mijn comfortzone ben gestapt en De Kooi heb durven lezen. Wat een grensverleggend spannend verhaal!

Dit zeer filmische verhaal is met recht een aanrader. Malerman is er goed in geslaagd op compacte wijze een behoorlijk onheilspellende sfeer neer te zetten. Hiermee heeft hij zich als debutant direct stevig op de kaart gezet. De Kooi is een regelrechte pageturner waar je slapeloze uurtjes van kunt krijgen, want het zindert nog lang na het lezen na in je hoofd.

Mijn complimenten aan Malerman voor het vernuftige verhaal.. Liefhebbers van horrorachtige thrillers zullen met dit boek zeker aan hun trekken komen, zeker ook vanwege de goed opgebouwde spanning en de onafgebroken onderhuidse dreiging. Maar aangezien smaken verschillen, is mijn advies om De Kooi zelf te lezen om er een oordeel over te vormen. Laat het me weten wat je ervan vindt, daar ben ik erg benieuwd naar!





Deze thriller heb ik mogen lezen voor de Blogtour van Bruna, waar meerdere bloggers aan meedoen. Erg leuk om dit te mogen doen, bedankt Bruna!


Auteur:  Josh Malerman
Oorspronkelijke titel: Bird Box
Vertaler: Erik de Vries
Uitgave: Paperback, 288 blz
Uitgever: AW Bruna
ISBN:       978 90 449 7250 4

Bekijk hier de boektrailer.




2 opmerkingen:

  1. Ik vond deze juist tegen vallen omdat je aan het eind nog steeds met vragen blijft zitten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik houd er juist van als de schrijver nog iets te denken/fantaseren overlaat aan de lezer. Ik zeg dus terecht, smaken verschillen :-)

      Verwijderen