donderdag 1 november 2018

LIFESTYLE REVIEW BLOEMSCHIKKEN 2.0 / KATIE SMYTH & TERRI CHANDLER / UITGEVERIJ M BOOKS / STANDAARDUITGEVERIJ / NEW BOOK COLLECTIVE

In Bloemschikken 2.0 laten Katie Smyth en Terri Chandler aan de hand van veel mooie fotovoorbeelden met duidelijke, stapsgewijze werkbeschrijvingen zien hoe je ook thuis schoonheid kunt scheppen met bloemen. Ze gebruiken van alles: verse, wilde of gedroogde bloemen, zaaddozen, bladeren etc., niets is hen te gek om mooie natuurlijke materialen creatief, sfeervol en uniek te gebruiken in hun kransen, kronen, guirlandes, mobiles etc. Ze spuiten zelfs bladeren gerust met verf om ze de gewenste kleur te geven ... hun passie is ongebreideld en spat uit het boek zo op je over. Je bent als lezer gewaarschuwd, voor je het weet ben je aan het struinen en wildplukken om zelf iets moois te maken.

Doordat ze lekker veel hebben gereisd hebben ze veel indrukken kunnen opdoen qua bloemversieringen bij buitenlandse feestelijkheden. (Midzomerfeest in Scandinavie, Thanksgiving  in Amerika, etc.) De betekenis die aan zulke kransen hangt is voor hen een meerwaarde en deze passen ze dan ook zelf toe in hun bloemenwerk.

Katie en Terri helpen je via dit boek, of je nou beginneling bent of niet, met advies dat overigens meer een richtlijn is, over materiaalkeuze. De handige indeling in Vers, Wild geplukt, Gedroogd en Kerstsfeer maakt het boek overzichtelijk, zo kun je snel vinden wat je zoekt, en het kan nog sneller als je het alfabetische register achterin het boek raadpleegt. Ook het drogen van bloemen komt aan bod, dus geen paniek, ze hebben aan alles gedacht om je goed op weg te helpen in Bloemenland.

Ik ben zelf altijd erg nieuwsgierig naar de oorspronkelijke namen van bloemen en planten. Ook hier is aan gedacht met een lijst Latijnse namen van de toegepaste bloemen. Hun verhalen, uitleg en werkwijze, kleurrijke foto's, tips en bijlagen maken Bloemen 2.0 tot een mooi allround boek dat aanzet tot creëren.  Dus als je houdt van het maken van leuke creaties voor je huis, los van perfectie maar wel met je eigen unieke stempel, dan raad ik dit boek zeker aan. De originele en seizoensgebonden insteek is bijzonder aantrekkelijk.

Op dit moment van het jaar spreken de bosjes keukenkruiden en de kerstdecoraties het meest tot mijn verbeelding. De seizoensgebonden insteek van Bloemen 2.0 werkt dus perfect en stimuleert ook mij om lekker aan de slag te gaan.

Bloemschikken 2.0 - Katie Smyth & Terry Chandler
Uitgever M Books / Standaarduitgeverij.be / New Book Collective
Fotografie Kristin Perers