vrijdag 15 december 2017

RECENSIE ZWARTE LIEVELING - SUSANNE KOSTER / UITGEVERIJ CLAVIS

Deze recensie is geschreven door Joëlle de Lange.

Zwarte Lieveling was Susanne Koster’s eerste jeugdroman en kwam uit in 1995. Hierna schreef Susanne nog veel meer en inmiddels heeft ze elf boeken, zes jeugdromans en vijf thrillers, op haar naam staan.

Deze aangrijpende jeugdroman van Susanne Koster is opnieuw uitgegeven als eerste deel van De oneindigheidstrilogie over mishandeling, hoop en oneindige liefde. Voor young adults.

Zwarte Lieveling vertelt het verhaal van de veertienjarige Saskia, die in een pleeghuis woont nadat ze jarenlang zowel geestelijk als lichamelijk werd mishandeld door haar stiefvader. Gelukkig wordt ze “gered” en naar een pleeghuis gebracht waar ze geen last meer heeft van de vuisten en de beledigingen van haar stiefvader. Toch laat het verleden haar niet los. Ze heeft regelmatig last van flashbacks en heeft bijna iedere avond nachtmerries. Ook sluit ze zich af voor mensen die te dicht bij haar in de buurt komen. Toch zit er diep vanbinnen, verscholen onder al haar pijn en al haar verdriet, een prachtige bloem die vecht om boven het onkruid te komen…

Ik ben maar gelijk eerlijk; ik ben geen fan van emotionele boeken die gaan over een heftig probleem in de maatschappij. Mijn probleem met dit soort boeken is dat ze bijna altijd de hoofdpersonages neerzetten als een zielig slachtoffer waardoor ze medelijden opwekken en je als lezer automatisch sympathie voor ze hebt ongeacht hun karakter of handelingen. Toen ik dit boek las, was ik bang dat Saskia ook zo’n personage was. Maar dit bleek tot mijn verrassing niet zo te zijn! Ja, ze heeft een afschuwelijke historie achter zich, maar ze wordt in het boek niet alleen neergezet als hulpeloos slachtoffer, maar juist als een sterke jonge vrouw die, met behulp van de mensen om haar heen, uit haar cocon van verdriet en angst breekt en transformeert in een prachtige vlinder.

Zwarte Lieveling zit vol emotie, realistische personages (met name de stiefvader bezorgde me kippenvel) en hartverwarmende momenten. Dat, en in combinatie met een goede schrijfstijl en een mooie boodschap, zorgt voor een echte aanrader die je zeker moet lezen!

Susanne Koster is op 23 november 1957 in Scheveningen geboren. Ze is getrouwd en heeft drie dochters. In 1993 werd haar eerste korte jeugdverhaal gepubliceerd in een debutantenbundel. Daarna heeft ze nog korte verhalen geschreven voor een lokaal televisiestation. 'Zwarte lieveling' was haar eerste echte jeugdroman, daarna volgden 'Dertien' en ‘Macho’s en mietjes’. Vervolgens heeft ze ook daar het roer omgegooid.

Van realistische jeugdromans is ze overgestapt naar psychologische thrillers. Zwarte lieveling is nu in herziene uitgave als eerste deel van een trilogie uitgebracht.

Zwarte lieveling - Susanne Koster
Uitgeverij Clavis