woensdag 25 maart 2015

RECENSIE DE VROUW IN DE SPIEGEL - KIM MOELANDS




  "Vernuftige psychologie rondom een huiveringwekkend actueel thema" 




 
Deze kersverse thriller heb ik mogen lezen voor de Bruna Blogtour. Het gaat over een griezelige afpersingszaak die direct een bel doet rinkelen over de zaken die de afgelopen maanden volop in het nieuws waren. Denk aan de bekende familie De Mol en de supermarktketen Delhaize in België die werden gechanteerd. Zulke nare gebeurtenissen met behoorlijk stevige thrillerelementen vinden in het echte leven 'gewoon' onder onze neus plaats.


Kim Moelands heeft dit actuele onderwerp in een spannende setting een prominente plek gegeven in De vrouw in de spiegel.  Hierin raken door een flinke afpersingszaak de gemoederen danig verhit en staat de politie, met in de hoofdrol brigadier Tess Westerhout, voor een raadsel.
 
'Ze geniet van de macht die ze heeft om iets in gang te zetten wat levens zal veranderen, de mogelijkheid om klootzakken die de maatschappij verzieken aan te pakken. Het verschil maken, die druppel op de gloeiende plaat zijn, dat is wat ze wil'.
 
Nadat het eerste dodelijke slachtoffer is gevallen door het eten van vergiftigde vla, dringt de tijd om dit raadsel op te lossen. Het onderzoek richt zich op Latté, het betreffende zuivelbedrijf dat de vla produceert. Daar blijkt dat ze reeds eerder dreigbrieven hebben ontvangen, maar dat ze deze, tot de gruwelijke moordzaak, niet serieus hebben genomen.

Tijdens het diepgaande politie-onderzoek leidt het spoor naar Charlie 'de rat' Zwols, die een gevangenisstraf uitzit voor een eerdere afpersingszaak. Deze Hannibal Lecter van de Lage Landen geeft zijn informatie tergend summier prijs en verwacht van Tess wel wat terug onder het mom van "voor wat hoort wat". Huiveringwekkend detail hierin is dat hij tot haar afgrijzen veel te veel weet over haar privéleven.

Tess kan voor morele steun terecht bij Antoine van Gerven, een goede vriend van haar familie.
'Antoine verafschuwt het duistere in de mens, maar tegelijkertijd intrigeert het hem ook mateloos. Hoe kan een mens die zuiver is bij de geboorte veranderen in een monster onder invloed van biologische, psychologische en sociale factoren? Het wil er bij hem namelijk niet in dat het kwaad ook omsloten ligt in de genen, zoals sommigen beweren'.

Zal het Tess en haar collega's lukken op tijd achter de identiteit van de 'toetjesterrorist' te komen? De klok tikt verder en er kan ieder moment een volgend slachtoffer vallen ...

De vrouw in de spiegel is een spannende psychologische thriller die mijn aandacht van begin tot eind wist te pakken. Ik had het boek voor mijn gevoel te snel uit, terwijl het toch een flinke 384 pagina's telt. Dit zegt voldoende over de kwaliteiten van Moelands als thrillerschrijfster.

Ik vind de cover van het boek met de drie spijkers en de witte veer heel sterk tot de verbeelding spreken. Deze elementen zitten feilloos in dit sinistere verhaal verwerkt, evenals de titel die al lezende duidelijk wordt. Moelands heeft zowel het beroepsmatige- als het privéleven van hoofdpersonage Tess vloeiend met elkaar verweven. Ik ben gecharmeerd van Tess, ik zie haar levendig voor me, stoer, dapper en druk kauwend op haar kauwgom. Ik zal nooit meer een pak vla kunnen kopen zonder aan dit verhaal te denken.

In haar dankwoord heeft Kim Moelands over Tess geschreven: 'haar verhaal wordt vervolgd'. Daar ben ik echt enorm blij mee! Ik ga dit zeker in de gaten houden.





Wil je Kim Moelands in real life ontmoeten? 
Dat kan tijdens de Literaire Thriller Salon op 19 april: http://www.literairethrillersalon.nl/auteur/kim-moelands/.
Ik hoop er ook bij te zijn. Misschien tot ziens.


Bekijk hier de spannende trailer van De vrouw in de Spiegel:


Met dank aan A.W. Bruna en Saskia Hausel voor het leesexemplaar.

De vrouw in de spiegel - Kim Moelands
Uitgever: A.W. Bruna
Uitgave : paperback, 384 pagina's
ISBN     : 9789400505766
Maart 2015







Geen opmerkingen:

Een reactie posten