woensdag 4 maart 2015

BOEKENWEEK MAART 2015


Lieve lezers,

De Boekenweek 2015 gaat dit weekend weer van start en duurt van zaterdag 7 t/m zondag 15 maart. De 80ste Boekenweek krijgt als thema ‘waanzin’, onder het motto: Te gek voor woorden.

Het meest gezichtsbepalende element van de Boekenweek, het Boekenweekgeschenk, waarvoor ieder jaar een literair auteur een novelle schrijft, is dit jaar uit de pen van Dimitri Verhulst met 'De zomer hou je ook niet tegen'. Verderop geef ik hier wat meer info over, zie *.
Lezers krijgen het boek tijdens de Boekenweek cadeau bij aankoop van ten minste €12,50 aan Nederlandstalige boeken.

Ik zit al te dubben welk boek ik zal aanschaffen om dit geschenk te mogen krijgen. Er is zoveel moois en ik heb al aardig wat 'nog te lezen' boeken in de kast, maar vooruit zeg ik dan als echte booklover, eentje kan er altijd nog bij... Ik zal vast en zeker slagen bij mijn favoriete Haagse Boekhandel Paagman aan de Frederik Hendriklaan, die enorm uitpakt tijdens de boekenweek door prominente gasten als o.a. Arnong Grunberg, Myrthe van der Meer en ook Dimitri Verhulst in huis te halen.

- ARNON GRUNBERG / Zaterdag 7 maart  2015 Paagman Den Haag
"Wat gebeurt er in je hersenen tijdens het lezen van een boek? Arnon Grunberg geeft je een kijkje in zijn brein en vertelt welke emoties je ervaart tijdens het lezen van zijn nieuwe roman Het bestand. Wees getuige van het ontleden van hersenen door Arnon Grunberg en hersenonderzoeker Ysbrand van der Werf".

Hebben jullie vorige week het programma Collegetour nog gezien met Arnon Grunberg? Zeer verrassend en mooi. De moeite waard om alsnog bij 'Programma gemist' te bekijken. 


- MYRTHE VAN DER MEER / Zondag 8 maart 2015 Paagman Den Haag
Myrthe van der Meer brak door met de autobiografische bestseller PAAZ, over de tijd die ze doorbracht op een psychiatrische afdeling na een burn-out.
Haar nieuwste boek is UP "Heb ik dan nooit een normale dag gehad? Ja, de momenten tussen de depressies en dat bijna extatische gevoel van geluk in. Maar ik ben altijd op doorreis, van down naar up en weer terug".


-* DIMITRI VERHULST / Zaterdag 14 maart 2015 Paagman Den Haag
Schrijver van vele titels en ook van het nieuwste boekenweekgeschenk 'De zomer hou je niet tegen'. Waar gaat het boek over? Pierre is een beginnende zestiger en ontvoert een mentaal gehandicapte jongen van vijftien naar de Provence. Daar zal hij de jongen het verhaal vertellen over de liefdesrelatie die hij met zijn moeder had. 


Op zondag 15 maart kan er op vertoon van het Boekenweekgeschenk weer de hele dag vrij gereisd worden met NS. Pieter Steinz zal het Boekenweekessay schrijven. Kijk op www.boekenweek.nl voor alle landelijke activiteiten.

Het wordt gezellig druk in mijn Haagse Boekenland lieve lezers. De Bibliotheken hebben ook allemaal leuke activiteiten op hun programma. Raadpleeg voor activiteiten in je buurt de site van je boekhandel(s) en de site van je Bibliotheek.

Laat gerust een reactie achter onder dit bericht, leuk om te mogen lezen wat jullie plannen zijn. Tips omtrent boeken en leuke activiteiten zijn ook van harte welkom.

Warme groetjes,
Shyama in Boekenland

- Boekhandel Paagman, http://www.paagman.nl
- College Tour met Arnon Grunberg 27 februari 2015 NPO (link)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten