donderdag 30 april 2015

RECENSIE DE CONSEQUENTIES - NINA WEIJERS

"De Consequenties, een boek boordevol kunst, filosofie, menselijk verlangen,  zoeken naar identiteit en de zin van het mysterie dat 'leven' heet"

Deze roman heb ik mogen lezen voor Mieke's Leesclub van de NCRV, via uitgeverij Atlas Contact. Dank hiervoor! Behalve op mijn blog en diverse social media is deze recensie dus ook op de site van Mieke's leesclub te lezen.

'I really like that moment when the performance becomes life itself'.
Marina Abramovíc

Deze quote zet de toon voor het verhaal waarin Minnie Panis, een jonge kunstenares, op zoek is naar haar eigen ultieme levensperformance.  Het verhaal start heel pakkend: "Op de dag dat Minnie Panis voor de derde keer uit haar eigen leven verdween stond de zon laag en de maan hoog aan de hemel. Het was 11 februari 2012, ...". Het maakt direct nieuwsgierig om meer over Minnie te weten te komen. Duidelijk is dat ze een innerlijk gevecht voert. Maar hoe is het zover gekomen? Via fragmenten en terugblikken wordt haar intrigerende levensverhaal ontvouwt.

Het begon allemaal bij haar te vroege geboorte in 1984. Met de intensieve hulp van een neonatoloog krijgt haar wanhopige moeder moeizaam contact met de veel te kleine en extreem stille Minnie.  Haar relatie met haar moeder wordt niet beter naarmate Minnie ouder wordt. Een heikel punt is het mysterie omtrent de identiteit van haar vader, die haar moeder niet wil prijsgeven.

Ze wist nooit wat ze wilde worden en ging op haar achttiende naar de Kunstacademie. Ze werd kunstenaar, tegen wil en dank. Inmiddels is ze een gevierde kunstenares door haar diverse onalledaagse kunstprojecten. Ze wordt geplaagd door terugkerende déjà vu's en wanneer ze een vreemde brief ontvangt, maakt dit haar verwarring nog groter. Minnie begrijpt uit de brief dat er iets aan de hand is, maar ze kan haar vinger er niet op leggen.

Een confrontatie met haar ex, een zeventien jaar oudere fotograaf, krijgt door haar slimme aanpak een onverwacht positieve wending. Dit brengt haar op een nieuw ludiek projectidee. Ze speelt een spel met hem waarin zij nu de regels schrijft. Welke consequenties zal dit hebben?

Deze roman is in soepele taal geschreven, het noopt tot doorlezen. De fragmenten en anekdotes zijn allemaal puzzelstukjes uit Minnies privé- en werkleven, waarin haar zoektocht naar zichzelf een project op zich is. Ik had tijdens het lezen geen idee dat ik met een debuut van doen had, Weijers heeft dit intense verhaal, waarin ze veelvuldig verwijst naar andere kunst(enaars), vlot en intelligent neergezet. Er passeert veel de revue, waardoor er open eindjes blijven in het verhaal. Deze hadden van mij mogen worden afgerond.

De tegenstrijdigheid tussen Minnie's scheppende- en haar vernietigende kracht is sterk voelbaar. Ze gebruikt haar kunstprojecten om zowel gezien te worden als om volledig te verdwijnen. Deze heftige tegenstellingen zijn een rode draad in Minnie's leven en worden sterk belicht in De Consequenties, een boek boordevol kunst, filosofie, menselijk verlangen,  zoeken naar identiteit en de zin van het mysterie dat 'leven' heet.

Niña Weijers is literatuurwetenschapper. In 2010 won zij de schrijfwedstrijd WRITE NOW! Ze publiceerde in verschillend kranten en bladen, schrijft voor DE GROENE AMSTERDAMMER en is redacteur bij literair tijdschrift DE GIDS.

De Consequenties - Niña Weijers
Genre: Roman
Uitgave: paperback, 288 pagina's