donderdag 12 juli 2018

RECENSIE MORGAN EEN LIEFDE - BAS STEMAN / UITGEVERIJ NIEUW AMSTERDAM

Bij verhalen over reïncarnatie rijst bij mij, wellicht net als bij anderen, de vraag: "is dit echt of niet? We hebben toch geen concreet bewijs over vorige levens, of wel? Bas Steman, die in Morgan een liefde vertelt over zijn persoonlijke ervaring hiermee, anticipeerde op zulke vragen. Achter in het boek schrijft hij dat zijn verhaal zowel fictie (de vrijheid van de romanvorm) als non-fictie is (met waargebeurde scenes die hij bewust 'intact' gelaten heeft). In het boek bekrachtigt hij dit ook via zijn vriend Thom die het volgende tegen hem zegt: "Als de waarheid en de waanzin ergens kunnen samenvloeien, is het wel in een roman." (blz. 213)

"Net als de ervaring die eraan ten grondslag ligt, wil dit boek niet in een hokje worden gestopt. Het is wat het is. Een roman, een autobiografie, een reisverslag, een steen in de vijver, een vraag, een getuigenis."
Hiermee neemt hij de sceptici de wind uit de zeilen en stelt de belangstellende lezer in staat om ongedwongen van dit boek te genieten. En dat is precies wat ik deed!

Ik vind zijn keuze voor de motto bij dit boek, die hij ontleende aan de Engelse dichter Dylan Thomas 'Though lovers be lost love shall not' een perfecte! Het bevat in een zin de hele essentie van Morgan een liefde. Evenals een zin die hij zich meent te herinneren uit vroegere tijden: 'Wat liefde bindt, wordt niet door afstand of tijd verbroken.'

En afstand en tijd, dat is wat het verschil maakt tussen het huidige en vorige leven van Bas Steman, wiens leven een complete wending krijgt, nadat hij tijdens de voorbereiding voor een parachutesprong met collega's een heftige paniekaanval krijgt. De nasleep, aanhoudende angsten, doet hem besluiten tot regressietherapie. Bas ontdekt dat hij eerder heeft geleefd, en wel als Morgan (Mock), een Engelse soldaat uit Wales. Ondanks de "bewijzen" die hij krijgt, blijft hij zelf toch wel enigszins sceptisch en noemt zich met lichte ironie "een gerecyclede soldaat". Hij speurt in zijn geheugen naar overeenkomsten met Morgan. Wat had hij met het leger? Bas is meer een wielrenner ... hij raakt uiteindelijk flink geïntrigeerd door deze Morgan. Zijn bevlogen speurtocht voert hem naar Wales. (Saillant detail: de woonplaats van Morgan, maar ook die van de dichter Dylan Thomas.)

Dat het schrijven van dit verhaal een emotionele en rationele achtbaan voor de auteur is geweest, zoals hij zelf beaamt, kan ik me heel goed voorstellen. Hij heeft letterlijk zijn ziel blootgegeven en dat lijkt me doodeng! Ik bewonder zijn durf om zich hierover uit te spreken en tevens zijn mooie schrijfstijl. Morgan een liefde is een prachtig verhaal dat hij in een gemixte stijl heeft vormgegeven. Enerzijds poëtisch en anderzijds met een lichte ironie, een mooie balans die zweverigheid in de ban doet.

Als "nuchtere Hollander" vraagt Steman zich in het verhaal zelf ook af of zijn herinneringen geen dwalingen van zijn geest zijn. Maar het tegendeel wordt steeds duidelijker ... en ik kreeg al lezende kippenvel van ontroering. Dit bijzondere verhaal vind ik beslist een aanrader!

Morgan een liefde - Bas Steman
Uitgeverij Nieuw Amsterdam
Genre Autobiografische Roman
Uitgave Paperback, 320 blz.
Verschenen eind januari 2018
ISBN 9789046823125

Bas Steman (1971) is freelance documentairemaker en auteur. Hij schreef 'belevingsbiografieën' over Ramses Shaffey en Leontien van Moorsel. Zijn debuutroman De aankomst (2013) werd uitgeroepen tot wielerroman van het jaar. Morgan is zijn tweede roman.