maandag 23 juli 2018

RECENSIE HET SCHADUWSPEL - SIMONE VAN DER VLUGT / AMBO ANTHOS UITGEVERS

Ik was onlangs bij de boekpresentatie van Het schaduwspel, de nieuwe historische roman van Simone van der Vlugt (verslag). In dit intens bewogen verhaal voert ze haar lezers mee terug naar de 17e eeuw, de tijd waarin de VOC floreerde. Het doel van de (rijke) Europeanen heiligde toentertijd de middelen, het ging er niet fraai aan toe in de overzeese koloniën. Denk hierbij aan de slavernij, die nog steeds een zeer gevoelig punt van discussie is.

Simone van der Vlugt heeft in dit verhaal zowel feitelijke aspecten als fictieve vrijheden verweven. De lezer beleeft het verhaal vanuit protagonist Eva Ment, de echtgenote van de roemruchte Jan Pieterszoon Coen, een van de leden van De Heeren Zeventien. Dit was een belangrijke club afgevaardigden uit diverse Nederlandse plaatsen die voor een bepaalde tijd het beleid van de VOC bepaalde. Een gewichtige positie die ook Eva, als zijn echtgenote, flink aanzien verschafte. In Het schaduwspel lees je over de ontmoeting tussen Eva en Jan, hun familie en hun huwelijk, hun reis (mèt baby) naar Batavia en hun leven aldaar. Ook andere bekende historische figuren - o.a. Willem Bontekoe - komen voor in het verhaal.

Dat Van der Vlugt zich bijzonder goed heeft verdiept in deze historische materie blijkt ook wel uit de wijze waarop ze het verhaal gestalte heeft gegeven en hoe het binnenkomt tijdens het lezen. Bijzonder voelbaar en intens, alsof ik naar een historische film keek, waarbij ik alles zag en hoorde en zelfs de broeiende hitte op Batavia voelde. Hier ligt echt de kracht van het schrijverschap van Simone, ze kan als geen ander de lezer meetrekken in haar verhaal en er deelgenoot van maken, een heerlijke leeservaring. Ik ben inmiddels groot fan van deze historische boekenreeks van uitgeverij Ambo|Anthos. Absoluut een dikke aanrader voor liefhebbers van dit genre en met name van Simone van der Vlugt.

Het Schaduwspel - Simone van der Vlugt
Uitgever Ambo | Anthos
Genre Historische Roman
Nederlandstalig
Uitgave Hardcover, ook in E-book
ISBN 9789026337031
Verschenen juli 2018

Simone van der Vlugt (1966) is een van Nederlands grootste schrijfsters. Van haar thrillers werden in totaal meer dan twee miljoen exemplaren verkocht. Haar thrillerdebuut De reünie werd meteen genomineerd voor de NS Publieksprijs en is succesvol verfilmd met Thekla Reuten en Daan Schuurmans in de hoofdrollen. Hierna verschenen de thrillers Schaduwzuster, Het laatste offer, Blauw water, Herfstlied, Op klaarlichte dag en In mijn dromen. Aan niemand vertellen, Morgen ben ik weer thuis en Vraag niet waarom vormen de serie met inspecteur Lois Elzinga in de hoofdrol.

Als auteur van de Maand van het Spannende Boek 2012 schreef ze het geschenkboekje De ooggetuige. In haar laatste thriller, Toen het donker werd, toont Simone van der Vlugt de duistere kant van onze samenleving en hoe een doodgewoon gezin ineens in de criminaliteit kan belanden. Naast thrillers schrijft Simone van der Vlugt historische romans over veelbewogen periodes in de Nederlandse geschiedenis. Eerst verscheen Jacoba, Dochter van Holland, daarna Rode sneeuw in december en in 2015 De lege stad. Meest recentelijk verscheen Ginevra, over de ontstaansgeschiedenis van Delfts blauw. Met haar werk won Simone van der Vlugt verschillende prijzen, waaronder de NS Publieksprijs voor Op klaarlichte dag. Haar boeken verschijnen onder andere in Engeland, Amerika, Duitsland, Spanje, Latijns-Amerika, Tsjechië, Italië, Denemarken, Hongarije en Litouwen.