maandag 25 september 2017

RECENSIE DE DOORBRAAK - SIMONE VAN DER VLUGT / PROMETHEUS AMSTERDAM


Simone van der Vlugt behoeft volgens mij geen introductie meer bij de veellezers in Boekenland. Haar bekendheid gaat inmiddels ver over de Nederlandse grens, waar haar (vertaalde) boeken ook gretig aftrek vinden. Naast haar prachtige historische romans brengt ze met grote regelmaat succesvolle thrillers uit. Ze wisselde onlangs van uitgever en bracht afgelopen augustus via haar nieuwe uitgever Prometheus haar nieuwste literaire thriller De doorbraak uit. Ik was te gast bij de presentatie, waarbij zangeres Kim de Boer een live-optreden gaf van de bijbehorende soundtrack The hard way.

Dit slaat meteen de brug naar het verhaal waarin hoofdpersonage Romée haar levensverhaal, met muziek als rode draad, ontvouwt. Ooit begonnen als jeugdliefhebberij groeit haar liefde voor muziek uit tot een heuse carrière waar de soundtrack bij het boek aan refereert. Tot haar verdriet kan ze deze doorbraak niet delen met Rob, haar oudere broer, de enige thuis met wie ze een innige band heeft. Maar voor het allemaal zover is gaat er natuurlijk wel het een en ander aan vooraf. Dat ze helemaal niets verneemt van Rob, die een lange reis maakt, beklemt haar enorm. Om aan informatie te komen moet ze noodgedwongen terug naar huis. Dit blijkt tevergeefse moeite en haar onrust groeit. Houden ze iets voor haar verborgen? Het lijkt genoeg sores naast haar drukke zangcarrière, maar helaas is er ook nog een stalker die roet in het eten gooit.

De doorbraak is aangeduid als literaire thriller, maar leest naar mijn beleving meer als een roman met psychologische diepgang. Door het eenvoudige taalgebruik en het muzikale wereldje van de jonge Romée is het ook bijzonder geschikt als young adult boek. De spanning die ik bij een thriller verwacht komt naar mijn smaak niet sterk op gang, mede doordat ik de clou te snel doorhad. Van der Vlugt heeft wel een goede psychologische lading in dit verhaal verwerkt, die er mede aan bijdraagt dat het, ondanks mijn kanttekeningen, bijzonder vlot leest. 




Zie hier mijn verslag met mooie foto's van Simone's boekpresentatie van De doorbraak bij uitgeverij Prometheus in Amsterdam 

BOEKINFO
De doorbraak - Simone van der Vlugt
Uitgeverij Prometheus
Genre Literaire Thriller
Uitgave Paperback, 281 blz.
Verschenen 22 augustus 2017


Geen opmerkingen:

Een reactie posten