maandag 31 augustus 2015

RECENSIE TOT OP HET BOT - DEBBIE HOWELLS




"stevige psychologie in een onheilspellende sfeer"




'Sterren zijn de ziel van dode dichters, maar om
 een ster te worden, moet je eerst sterven.'
                                                                                    Van Gogh

Deze intrigerende quote gaat vooraf aan het verhaal en is daar een pakkende weergave van.

In een idyllisch Engels dorpje wordt het gemoedelijke leven ruw verstoord wanneer de achttienjarige Rosie Anderson van het ene op het andere moment wordt vermist. Wanneer kort daarna haar dode lichaam in het bos wordt gevonden, brengt dit een enorme onrust teweeg. De zoektocht naar de moordenaar doet de politie in het duister tasten. Wie is in staat tot zoiets gruwelijks en met welk motief? Dit raakt buurtgenoot Kate McKay diep, als moeder van de achttienjarige Grace komt het bij haar extra binnen. De mooie stille Rosie kwam haar vaak een handje helpen met haar paarden. Is de moordenaar iemand van buiten het dorp of bevindt die zich onder hen? Hun ontspannen dorpsleven raakt uit balans door onderling wantrouwen dat langzaam groeit en Kate raakt tegen beter weten in dieper betrokken bij de zaak. Ze is vastbesloten de waarheid boven tafel te krijgen. 

Het klinkt cliché, maar ik heb dit thrillerdebuut van Debbie Howells in één keer uitgelezen. Niet om de onheilspellende sfeer, die meer aan de verbeelding overlaat dan gangbare thrillers, maar beslist om de sterke psychologische benadering. Howells schetst de harde, rauwe psyche van de mens 'tot op het bot', zoals de titel luidt, die voor meerdere uitleg vatbaar is. Het zet aan het denken, hoe ver zou je zelf gaan voor je idealen en tot welke prijs? 

Het verhaal wordt vanuit meerdere perspectieven verteld. Deels verteld door Rosie, die tijdens en na haar sterven haar leven als een versnelde film ziet afspelen.  

"Ik heb mijn leven aan me voorbij zien trekken.... Dan word ik overvallen door een vreemd, onheilspellend gevoel. Voor me verschijnen nieuwe beelden, alleen zijn deze duisterder, sneller en dreigender. Het verhaal achter mijn eigen verhaal. Het deel van het verhaal dat niemand kent."

Een groot deel wordt verteld vanuit Kate, wiens comfortabele leven als getrouwde vrouw, moeder, paardenliefhebster en tuinierster op haar kop komt te staan. Ze raakt danig geobsedeerd door de moord op Rosie en wil het onderste uit de kan halen om de zaak op te helderen. Het had zomaar haar dochter Grace kunnen zijn! Het idee alleen al is te erg voor haar om aan te denken. Vanuit deze wetenschap is ze sterk geneigd zich over Rosie's ouders en zusje te ontfermen. Maar of dit verstandig is valt te betwijfelen.

Ten slotte komen korte passages vanuit Rosie's zusje Delphine aan bod, die naar mijn smaak iets te plompverloren een stem krijgt in het verhaal, maar naar het eind toe gelukkig niet onbeduidend is.

Ik hou wel van zulke psychologische thrillers, waarin een sluimerende op de loer liggende dreiging je aandacht pakt. Ik vind dit doorgaans prettiger dan keiharde beschrijvingen van moord en doodslag waar de bloedspetters en lichaamsdelen je om de oren vliegen. 

Over het algemeen licht een cover een tipje van de sluier wat betreft de strekking van het verhaal, maar dat is bij deze niet het geval. De cover met het donkerharige meisje refereert niet aan de beschrijving van het achttienjarige meisje. Ik mis de link ... Dit daargelaten is het wat mij betreft een goed thrillerdebuut van Howells. Wellicht dat ze bij een eventuele volgende thriller naast haar sterke psychologische benadering wat meer de nadruk op de spanningsboog kan leggen om zodoende het label 'thriller' meer gewicht te geven. 






TOT OP HET BOT - DEBBIE HOWELLS
Oorspronkelijke titel 'The Bones of You' 
Uitgegeven in het Engels juli 2015
Vertaald uit het Engels door Valérie Janssen
Genre    : Thriller
Uitgever: The House of Books
Uitgave : Paperback, 352 blz.
                Nederland 2015













Verstuurd vanaf mijn iPad=

Geen opmerkingen:

Een reactie posten