zaterdag 22 augustus 2015

RECENSIE EEN PARIJSE AFFAIRE - TATIANA DE ROSNAY

"List en bedrog met surrealistische slotscènes"

De meeste lezers (her)kennen Tatiana de Rosnay van haar bekende hartverscheurende roman Haar naam was Sarah. In Een Parijse affaire gooit ze het over een totaal andere boeg. Anders dan de titel doet vermoeden gaat het niet over één verhaal maar betreft het een bundel met op zichzelf staande korte verhalen. De bindende factor is de bedrogen partner. Wat richt overspel aan binnen een relatie? Dit roept spannende verwachtingen op.

De Rosnay belicht in Een Parijse affaire diverse aspecten van affaires, maar daar waar je net hoopt op een pittige ontknoping stopt ze. Het is als voorspel zonder verder verloop ... abrupte eindes die je als lezer kunnen teleurstellen òf je eigen fantasie prikkelen om er zelf een vervolg op te bedenken, afhankelijk van hoe je het relativeert.

Ik hoopte zelf op een spannende wending of originele slotcsènes, maar daarin laat De Rosnay naar mijn smaak wat steken vallen. Jammer, want ik vind de verhalen over de linie erg leuk, maar gevoelsmatig zitten er teveel losse eindjes aan. Het had wat mij betreft wat explicieter uitgewerkt mogen zijn, met iets meer diepgang en afgeronde eindes. De emoties blijven over het algemeen, met af en toe een uitspatting, wat aan de vlakke kant, ietwat onrealistisch als je bedenkt dat affaires meer kapot kunnen maken dan je lief is. Dat kan niet geruisloos gebeuren ...

Ik mis bij de meeste verhalen stevige emoties. In één verhaal gaat de vrouw over tot een wraakactie met vernieling van alle spullen van haar partner, maar buiten deze uitspatting blijft het allemaal wat timide, wat matig aan de oppervlakte drijvend, bijna ondenkbaar gezien het heftige onderwerp. Het had veel smeuïger en spannender gekund door deze zeer getalenteerde schrijfster. Ik ben benieuwd naar haar beweegredenen voor de gekozen invalshoek. Het roept bij mij vragen op. Welk effect beoogt ze en heeft ze er een bepaalde boodschap mee? Ik mijmer nog voort, wel een pluspunt dat ze dat teweegbrengt!

EEN PARIJSE AFFAIRE - TATIANA DE ROSNAY
Uitgever: Ambo | Anthos
Uitgave : Paperback, 155
2015

1. Ik vond het boek erg tegenvallen. Was ook niet wat ik verwachte. Hou niet van korte verhalen Ik heb er niet in gevonden wat ik zocht. Teveel witte bladzijden, te weinig verhaal. Jammer want ben best fan van haar werk. Voor mij is dit boek maar 2 sterren waard.