maandag 5 oktober 2015

RECENSIE WAT ONS NIET ZAL DODEN - DAVID LAGERCRANTZ / MILLENNIUM 4

Wat ons niet zal doden is het vervolg op de beroemde Millenniumtrilogie van Stieg Larsson, die onverwachts overleed in 2004. Hij heeft helaas niet meer meegemaakt dat zijn werk een ongekend succes kent met meer dan 80 miljoen verkochte exemplaren.

shyama in boekenland
David Lagercrantz

De vader en broer van Larsson hebben derhalve schrijver David Lagercrantz ingeschakeld voor een vervolg op de serie. De meningen en kritiek zijn niet van de lucht (geweest). De erfgenamen worden in de media betiteld als geldwolven die alleen op winstbejag uit zijn. Lagercrantz is reeds bekend van het succesvolle boek 'Ik, Zlatan', dat ik overigens niet heb gelezen omdat het niet mijn genre is.

De mediahetze heeft me er niet van weerhouden het boek zelf te lezen, ik beoordeel dat liever zelf. Ik heb er reikhalzend naar uitgekeken, en afgaand op reacties op internet tesamen met heel veel fans van de Millenniumreeks.

Lagercrantz heeft het verhaal opgedeeld in drie delen:
1) Het wakende oog, periode 1 november - 21 november
2) Dwaalwegen van het geheugen 21 november - 23 november
3) Asymmetrische problemen 24 november - 3 december

De proloog blikt terug, een jaar eerder in alle vroegte:
"Dit verhaal begint met een droom, zij het geen vreemde. Het enige wat er gebeurt, is dat een hand ritmisch en hardnekkig op een bed tikt in haar oude kamer in de Lundagata. Toch brengt deze droom Lisbeth Salander ertoe in alle vroegte op te staan, haar pc op te starten en op jacht te gaan."
Lisbeth Salander is terug, evenals journalist Michael Blomkvist. Hij heeft sinds de affaire-Zalachenko geen scoop meer gehad, wat er mede toe heeft geleid dat het Zweedse tijdschrift Millennium, waar hij inmiddels mee is vergroeid, voor een deel in handen is gekomen van het Noorse krantenimperium Serner. Als hij niet snel met een knallende scoop op de proppen komt, ziet het er niet rooskleurig uit voor zijn carrière. Net wanneer hij denkt dat zijn geluk is opgedroogd, krijgt hij een verontrustend telefoontje van professor Frans Balder, een autoriteit op het gebied van kunstmatige intelligentie. Michael heeft wel oren naar zijn verhaal en spreekt met hem af.

Hierdoor komt hij Liesbeth weer op het spoor, die in de hoedanigheid van tophacker onder de alias WASP een belangrijk onderdeel uitmaakt van de beruchte Hackers Republic. Wanneer Michael ontdekt dat zij een belangrijke schakel is in het verhaal omtrent Balder, die zeer gevoelige informatie heeft over de NSA, de Amerikaanse inlichtingendiensten, vindt hij het journalistiek zeer de moeite waard om de complexe zaak te onderzoeken. De Zweedse inlichtingendienst SÄPO heeft een niet onverdienstelijke rol in dit gebeuren. Dat dit niet zonder gevaar voor eigen leven is wordt duidelijk wanneer Michael zich stort in dit hoog gespeelde spel. Het één leidt tot het ander en de gebeurtenissen volgen elkaar in sneltreinvaart op.

Ik heb dit verhaal verslonden, net zoals enkele jaren geleden het geval was met de Millenniumtrilogie. Wat ons niet zal doden sluit mijns inziens goed aan op de voorgaande verhalen. Alhoewel dit boek ook op zich zelf staand te lezen is, lijkt het me handig (voor nieuwe lezers) om de eerste drie delen te lezen, aangezien Lagercrantz regelmatig terugblikt.

Uit het verhaal blijkt ontzettend veel diepgaande research.  Een goed gestaafde wetenschappelijke onderbouwing boordevol feiten en weetjes is vloeiend verwerkt in het zinderende verhaal waarin veel aspecten zijn samengevlochten tot een diepgaand geheel.

Dat het verhaal in drie delen is onderverdeeld ervaar ik als prettig, het brengt lijn en overzicht in het complexe verhaal waarin veel personages een prominente rol hebben en waar in up tempo allerlei gebeurtenissen plaatsvinden. Ik vind het een intelligent verhaal, doortrokken van spanning en intriges die me van begin tot eind hebben geboeid. Daarnaast is Lagercrantz ook de aspecten emotie en familie-/vriendschapsrelaties niet vergeten. Loyaliteit, haat, vertrouwen en wantrouwen zijn beslist niet ondervertegenwoordigd in dit vernuftige vervolg.

Ik ben blij dat ik me niet heb laten ontmoedigen door de negatieve heisa in de media! Van mij mag Lagercrantz doorschrijven, ik hoop op een deel 5 in deze geweldige Millennium reeks.

WAT ONS NIET ZAL DODEN - DAVID LAGERCRANTZ Oorspronkelijke Zweedse titel 'Det som inte dödar oss'
Vertaald uit het Zweeds in het Nederlands door Geri de Boer