donderdag 1 oktober 2015

RECENSIE HET GEHEIM VAN MIJN MAN - LIANE MORIARTY

Shyama in boekenland Het geheim van mijn man Liane Moriarty

'Vergissen is menselijk,
vergeven goddelijk.'
        Alexander Pope

Voorafgaand aan het verhaal verteld Liane Moriarty een stuk over de bekende doos van Pandora. Hiermee leidt ze haar roman in en licht al een tip van de sluier. Het openen van de doos van Pandora laat gebrek aan wilskracht en onverzadigbare nieuwsgierigheid zien en de verstrekkende gevolgen ervan. Het enige dat overblijft is hoop. Dat is ook de essentie van de roman Het geheim van mijn man.

"Het kwam allemaal door de Berlijnse Muur. Zonder de Berlijnse Muur zou Cecilia die brief nooit hebben gevonden, en had ze zich niet aan de keukentafel hoeven inhouden om hem open te scheuren."
Wanneer Cecilia voor één van haar dochters een souvenir van de afgebroken Berlijnse Muur op zolder zoekt, stuit ze door stom toeval op een brief van haar man. De brief is aan haar gericht en er staat: 'Voor mijn vrouw Cecilia Fitzpatrick. Alleen openen na mijn dood.' Cecilia neemt de brief mee naar beneden en weet niet wat ze ermee moet. Haar man John Paul is zoals vaker een tijdje elders voor zijn werk. Ze vindt het bizar dat hij zo'n brief voor haar heeft verstopt, het is niets voor hem.

Ze is een succesvolle zakenvrouw en een efficiënte duizendpoot die haar hand nergens voor omdraait. Ze runt haar huishouden als een geoliede machine en is een toegewijde moeder voor hun drie dochters. Ze laat de brief nog een hele tijd liggen en vraagt zich af of ze zijn vertrouwen mag beschamen door het te openen, nu hij nog springlevend is. Ze heeft nog geen idee van de impact die de brief op hun gelukkige gezinsleven zal hebben, het zal alles in een ander perspectief plaatsen. Niets zal meer hetzelfde zijn.

Door een samenloop van omstandigheden komt Cecilia in contact met Tess en Rachel, die een niet onbeduidende rol in dit verhaal hebben. Hun levens raken op vernuftige wijze met elkaar vervlochten en komen in de staart van het verhaal tot een bindend geheel.

In Het geheim van mijn man staan morele dilemma's centraal. Moriarty heeft de verhalen over de Berlijnse muur, die als werkstuk van één van de kinderen steeds terugkomt, als metafoor voor vrijheid gebruikt. Hoe relatief is vrijheid? Kun je vrij zijn en je toch gevangen voelen? Ze zet de lezer aan het denken. Wat zou je zelf doen als je iets kwalijks op je geweten hebt en hoe ver ga je om je dierbaren te beschermen? Overschrijdt je grenzen die je daarvoor nog voor onmogelijk had gehouden?

In dit verhaal, dat in Australie is gesitueerd en zich afspeelt in zeven dagen met terugblikken naar het verleden,  komt de vaart na de helft pas echt goed op gang. Moriarty hield me daarvoor gegijzeld in een staat van nieuwsgierigheid. Desalniettemin is het de moeite waard om door te lezen, de wending komt het ontroerende verhaal bijzonder ten goede.

Ik vind het mooi hoe ze de geschiedenis en de val van de Berlijnse Muur in het verhaal heeft verweven en daarmee symbolisch het afbrokkelen van de gefundeerde levens van de personages blootlegt. Het verliezen van dierbaren en het overboord gooien van je eigen principes om je dierbaren te beschermen. Het overschrijden van je eigen grenzen op een manier die je nooit voor mogelijk had gehouden en daarmee tot de schokkende ontdekking komen hoe goed of slecht je jezelf en je dierbaren eigenlijk kent. We handelen vanuit onze perceptie en emotie, wat als we de waarheid daarachter zouden weten? Het leven kan een vreemde wending nemen door misverstanden, dat blijkt eens te meer in Het geheim van mijn man.

HET GEHEIM VAN MIJN MAN - LIANE MORIARTY
Uitgever: A.W. Bruna
Uitgave : Paperback, 399 pagina's