zaterdag 31 oktober 2015

MEET & GREET INGE IPENBURG - EEN SCHITTEREND ONGELUK / OVERAMSTEL UITGEVERS / THE HOUSE OF BOOKS



Lieve lezers,

Jullie hebben mijn recensie van Een schitterend ongeluk van Inge Ipenburg voor de blogbom van Overamstel uitgevers laatst al voorbij zien komen op mijn blog en social media. Alle deelnemende bloggers kregen een uitnodiging voor een meet & greet met Inge Ipenburg bij de uitgeverij en deze was afgelopen woensdagavond 28 oktober.




Ik ging er gezellig met mijn man Frank naar toe, die altijd foto's maakt voor mijn blog en ook mijn privéchauffeur is. Dit is overigens niet zijn echte baan hoor ;-)

Aangekomen bij de uitgeverij werden we warm ontvangen door Jochem Bouwens, die ons naar een hogergelegen plateau in het industriële gebouw leidde, waar zich een supercoole loungeruimte bevindt. De ontspannen ambiance is al een belofte voor een gezellige avond. Nadat iedereen voorzien was van lekkere drankjes en hapjes die in overvloed klaarstonden, begon het relaxte gesprek met Inge, waar we (alle aanwezige gasten) haar het hemd van het lijf mochten vragen.













Om te beginnen moest er een misverstand worden rechtgezet. Dit boek was in eerste instantie voorzien van een voorlopige cover met een simpele sleutelbos en het predicaat thriller. En daar zit nu de crux. Deze cover is door een vooraankondiging in de catalogus een eigen leven gaan leiden op de websites bij boekhandels, die het klakkeloos als (literaire) thriller hebben vermeld. 



Derhalve heb ik, maar ook andere bloggers/recensenten, het boek als zodanig gerecenseerd en beoordeeld waardoor het helaas aan sterren heeft ingeboet. Dit hele thrillergebeuren is nooit de intentie van Inge geweest en ze vindt het jammer dat dit zoveel negatieve commotie met zich brengt. De correctie is reeds doorgegeven aan het Centraal Boekhuis. 

Inge is bekend als actrice en vertelt over de aanvang van haar carriére bij GTST toen ze auditie wilde doen voor de rol van Martine Hafkamp. Er werd raar opgekeken dat een blonde meid met blauwe ogen de rol van gemene bitch wilde vertolken. Gelukkig kreeg ze de kans en ze heeft ruimschoots bewezen dat dit vooroordeel de prullenbak in kan. Inge is een pittige dame die je niet moet onderschatten, ze weet wat ze wil en ze gaat ervoor. Een schitterend ongeluk is inmiddels haar tweede boek, ze debuteerde met Het gerecht, waar inmiddels een zesde druk van in omloop is.

Op de vraag waar haar voorkeur ligt, bij het schrijven of het acteren, zei ze dat ze niet zou willen kiezen, ze doet beide heel graag. In de media wordt vaak denigrerend opgemerkt dat er weer zo nodig een BN'er een boek moet schrijven. Ik vind dat maar een rare opmerking, want acteren en schrijven zijn twee verschillende disciplines die enorm veel tijd in beslag nemen, dus het mag wat mij betreft bewonderenswaardig genoemd worden.



Inge is een bezige bij, ze spreekt ook luisterboeken in, momenteel is ze bezig met Mooie meisjes van Karin Slaughter voor Storytel. Ze kan zich hierbij dan ook storen aan slechte vertalingen, ze noemt zichzelf gerust een 'mierenneuker'. Ze doet ook aan coaching, waarbij ze de Nederlandse presentatoren van het bekende tv-programma Masterchef heeft gecoacht.



Daarnaast schrijft ze het theaterscript voor de bestseller Paaz van Myrthe van der Meer. (Myrthe van der Meer baseerde Paaz op de ervaringen die zij opdeed toen ze na een burn-out vijf maanden werd opgenomen op een psychiatrische afdeling.)

Over Een schitterend ongeluk verteld Inge verder dat enkele karaktertrekken van haar te herkennen zijn in haar personages. Zoals bij Karin die iets met tellen heeft, evenals bij Inge waar alles in vier of acht moet. Nooit tien, anders raakt ze ervan in de war .... okay, moet kunnen als je er verder niemand kwaad mee doet ;-)

De knalgele cover van haar boek is erg opvallend. Ik zou het in de boekhandel direct oppakken vanwege de zonnige associatie. Toevallig zijn er de laatste tijd veel boeken met gele covers uitgebracht, maar daar is ze zich niet van bewust geweest toen ze met haar cover bezig was. De sleutelbos met het cijferslotje dat erop staat is van Inge zelf. Ik vroeg haar of ze de passage over het cijferslotje in het verhaal later heeft toegevoegd en daarom de voormalige cover heeft aangepast. Ik kreeg een tien van haar voor mijn opmerkzaamheid. Tja, ik ben altijd al een speurneus geweest.

Er werd nog lang en breed gesproken over het boek, maar om nieuwe lezers niet van hun leesplezier te beroven ga ik daar niet inhoudelijk op in.



Tijdens een pizzabreak werd er gezellig doorgekletst, Inge is een fijn mens om mee te kletsen, ze is open en eerlijk over zichzelf en vertelde dat er zoveel onzin geschreven wordt in de media. Het gaat zelfs zo ver dat foto's van haar hoofd geplakt worden op blote vrouwenlijven om de suggestie te wekken dat het om haar gaat. 

Inge is niet het type voor huisje, boompje, beestje. Ze heeft korte relaties gehad maar voelt zich prima als single. In je eentje kun je best gelukkig zijn, ze heeft daar geen vaste partner voor nodig. Ze snapt de ophef over het hebben van vaste relaties daarom niet zo.


Ze reist gerust veel alleen en is voor Een schitterend ongeluk een tijd alleen op Syracuse geweest om te schrijven. Een stuk van het verhaal speelt zich ook daar af en ze heeft daar in prettige afzondering genoten en geschreven. En overigens ook grappige dingen meegemaakt als alleenstaande vrouw op een terras. Ze was een keer na anderhalf wijntje al richting dronkenschap en moest zichzelf zien te redden op haar weg terug naar het appartement. Ik zie het al helemaal voor me.


Inge spreekt enorm beeldend en zo schrijft ze ook. Het zal me daarom niet verbazen als Een schitterend ongeluk ooit verfilmd zal worden, door haar manier van vertellen leent het zich daar bijzonder voor. Ik ben vergeten te vragen of ze in dat geval zelf een rol erin zou vervullen. Misschien die van de tellende Karin?



Gezelligheid kent geen tijd en er kwam veel te snel een eind aan een superleuke avond met dito mensen. Als presentje kregen we allemaal nog een klein notitiboekje met pen, altijd handig voor bloggers, en een goodiebag met drie boeken uit het aanbod van Overamstel uitgevers.




Mijn dank aan Inge Ipenburg en Jochem Bouwens van Uitgeverij Overamstel / The House of Books / Julia Krasenberg / alle aanwezige bloggers en verder iedereen die aan deze leuke avond meegewerkt heeft.

Hartelijke groet,
Shyama in Boekenland



Geen opmerkingen:

Een reactie posten