maandag 12 oktober 2015

RECENSIE HET VERKEERDE MEISJE - DAVID HEWSON

Deze thriller is het vervolg op Poppenhuis, dat ik in juli 2014 las en recenseerde (klik hier). Evenals in dat verhaal hebben politieman Pieter Vos met zijn hondje Sam en zijn jonge assistente Laura Bakker een prominente rol.

Het verhaal speelt zich af tegen het decor van Amsterdam, dat in de ban is van de intocht van Sinterklaas. Een enorme mensenmassa is op de been en wordt geëntertaind door diverse Zwarte Pieten die vrolijk snoep uitdelen. Dan wordt het Leidse Plein ineens opgeschrikt door een luide knal.

"Ze had nooit eerder zo veel herrie gehoord, en ze had er geen idee van waar haar moeder stond. Ze was alleen een stukje naar voren gelopen om Sinterklaas te kunnen zien op het bordes. Juist toen ze een glimp van een man in een rood pak had opgevangen, had de grond onder haar voeten gebeefd."

Dat de Nederlandse Veiligheidsdienst, de AIVD, direct ter plaatste is doet vermoeden dat het mogelijk om terroristen gaat. In de consternatie en gedrang raken veel kinderen hun ouders kwijt. Een hysterisch verontruste moeder meldt dat haar dochtertje is ontvoerd. Nadat is vastgesteld dat dit inderdaad het geval is, proberen Vos en Bakker haar te helpen en komen erachter dat het bij de ontvoering om een persoonsverwisseling gaat, het verkeerde meisje blijkt te zijn meegenomen. Een ontvoering is altijd een nare zaak, om wie het ook gaat, dus ze duiken in het onderzoek. Ze stuiten op een zaak die politiek gekleurd is en verder reikt dan ze in eerste instantie dachten. Meanderend tussen de Wallen en machtige spelers ontsluierd zich het verhaal achter deze ontvoering.

Hewson begint deze thriller op de derde zondag in november, wanneer (jeugdig) Nederland in de ban is van de intocht van Sinterklaas. Het verhaal begint best pakkend, maar wordt naarmate het vordert trager en enigszins voorspelbaar. Ik mis de spanning die je als lezer doorgaans mag verwachten bij een 'thriller". Hewson maakt, evenals in Poppenhuis, gebruik van behoorlijk veel personages. In vergelijking met Poppenhuis vind ik dit vervolg, dat overigens ook afzonderlijk kan worden gelezen, wat tegenvallen qua spanning en ontwikkeling van gebeurtenissen en personages. Naar mijn smaak had het in de diepte beter uitgewerkt kunnen worden dan zoals nu het geval is, in de breedte.

Positief vind ik Hewson's kennis en kunde van Nederland en onze gebruiken en tradites. Zoals ik in mijn vorige recensie reeds vermeldde, geeft hij blijk van zeer gedegen research. De gevoelige 'Zwarte Pieten' kwestie is ook hem niet ontgaan. Helaas is zijn know-how niet voldoende om het verhaal te dragen en het thrillergehalte is amper aanwezig. Derhalve vind ik Het verkeerde meisje qua thriller tegenvallen. Jammer, want Hewson heeft met zijn vorige boek de basis gelegd en de verwachting geschapen voor een geweldig vervolg, maar dat is naar mijn smaak helaas niet het geval. Wellicht dat zijn volgende boek van een zwaarder kaliber zal zijn, want hij is er zeker toe in staat.

HET VERKEERDE MEISJE - DAVID HEWSON
Oorspronkelijke titel: The Wrong Girl
Vertaling:                   Gert van Santen
Uitgever:                    Meulenhoff Boekerij bv, Amsterdam
Uitgave:                     Paperback, 365 pagina's
Genre   :                    Thriller
Uitgave:                     Najaar 2015

David Hewson (9 januari 1953) is een Brits schrijver van misdaad- en mysterieboeken.  Hij was een reporter voor The Times, en een editor voor The Independent. Hij was ook lid van het International Thriller Writers Inc tot 2009. In 2011 werd hij gevraagd de ‘novelisation’ te schrijven van de populaire Deense dramaserie ‘The Killing’. Hij heeft al zo'n vijftien succesvolle thrillers op zijn naam staan, waaronder Poppenhuis welke in 2014 is uitgebracht..