maandag 9 november 2015

RECENSIE HET MEISJE DAT GOD ONTMOETTE - CHRISTY BEAM

"De hemelse wonderen zijn de wereld nog niet uit! Dat blijkt weer eens uit dit verbluffende waargebeurde verhaal."

Christy Beam vormt samen met haar man Kevin Wilson en hun drie dochters, Abigail, Annabel en Adelynn een (Amerikaans) gezin. Ze zijn lid van de Baptistengemeente en wonen in een kleine plattelandsgemeenschap buiten het dorp. Nadat Christy is gestopt met werken toen ze kinderen kregen, kan hun geluk niet op wanneer Kevin als veearts toetreedt tot een bloeiende maatschap en ze hun nieuwe huis betrekken.

"Kevin en ik rekenden op een onbezorgd gezinsleven rond ons schilderachtige huis met haard, met perfecte kinderen die verstoppertje speelden tussen de oude eiken, heen en weer zwiepten tussen de takken van de populieren en vadertje en moedertje speelden in de stevig gebouwde boomhut."
Er ligt helaas een deken van zorg en verdriet over hun geluk, want de kleine Annabel lijdt onverklaarbare pijnen, ze is ernstig ziek, maar wordt na ieder bezoek aan een arts weer onverrichter zake naar huis gestuurd.  Na veel intensieve onderzoeken èn door het moedige doorzettingsvermogen van haar moeder wordt uiteindelijk een diagnose gesteld: Annabel is ongeneeslijk ziek. Het wordt het doorgaans vrolijke meisje op momenten te veel, de pijn doet haar verlangen naar verlossing.
"Ze huilde lange tijd achter elkaar. Hartverscheurende snikken werden afgewisseld met radeloze vragen. Waarom heb ik dit? Waarom ben ik niet zoals mijn zusjes? Hoe kan dit terwijl zoveel gelovige mensen zo vaak voor me bidden?"
Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes met goede dagen waarop Annabel met haar zusjes buiten speelt. Op zo'n dag klimmen ze in de hoge populier en spelen in hun boomhut. Tot het noodlot nogmaals toeslaat voor Annabel, ze valt meters diep in de populier, die vanbinnen totaal hol blijkt te zijn. Na een inspannende redding waarbij ze op bizarre wijze ongedeerd is gebleven na de val, verteld ze haar ouders dat ze tijdens die benarde tijd God heeft ontmoet. Is dit echt gebeurd? Hun verwondering en geloof neemt toe wanneer als klap op de vuurpijl blijkt dat Annabel op wonderbaarlijke wijze geneest van haar ziekte.

Dit wonderbaarlijke verhaal wordt verteld door haar moeder Christy in Het meisje dat God ontmoette. Ze heeft het verhaal onomwonden verteld, vanuit het heden en het verleden, met de nadruk op hun geloof die hen altijd door zware tijden van vertwijfeling en verdriet helpt. Ze heeft het boek dan ook opgedragen aan God: 'JHWH, verlosser en vriend', degene die voor altijd regeert. Hieruit blijkt het rotsvaste vertrouwen dat ze in hem heeft en de kracht die ze uit haar geloof put.

Je kunt kanttekeningen plaatsen of dit nu God's werk is of toeval dat Annabel ongedeerd bleef na haar val en genas van haar ziekte, maar feit blijft dat het onverklaarbaar is. Ik weet het antwoord er ook niet op, alleen dat ik het bijzonder fijn vind voor Annabel en oprecht blij ben dat het meisje genezen is en weer levenslust heeft.

Dit boek is beslist een aanbeveling voor lezers die houden van (waargebeurde) verhalen over hoop en hemelse wonderen.

Het meisje dat God ontmoette - Christy Beam
Oorspronkelijke titel Miracles of Heaven