zaterdag 17 maart 2018

REVIEW URBAN JUNGLE - IGOR JOSIFOVIC & JUDITH DE GRAAFF / FONTAINE UITGEVERS ISM HOME&GARDEN


Dit boek, dat alleen al qua cover een lust is voor het oog, sluit naadloos aan bij het thema Natuur van deze, alweer 83ste, Boekenweek. 

Urban Jungle bevat flink wat nuttige tips en tricks en informatie, afkomstig van de populaire online community Urban Jungle Bloggers, tevens een initiatief van de auteurs Igor en Judith. Als bevlogen groenbloggers en plantenliefhebbers nemen ze je in dit boek mee naar een aantal Europese woonkamers. De fraaie fullcolor foto's, die een weergave zijn van hoe de interieurs er in natuurlijke staat uitzien, zonder overbodige styling, zullen het hart van iedere (beginnende) plantenliefhebber sneller doen kloppen.



De praktische informatie en goede instructies zijn beslist een meerwaarde en zullen je, indien je nog twijfelt, over de streep trekken om aan de slag te gaan. Vragen en antwoorden over verzorging en, zeker niet onbelangrijk, de standplaats in de kamer, wat ik eerder toch best een gepuzzel vond (in de zon of juist in de (half)schaduw), worden duidelijk uitgelegd. Hierdoor vind ik dit boek heel drempelverlagend en treed je met gemak toe in deze frisse fleurige groene wereld. Wees dus gewaarschuwd, een nieuwe verzameling is zo geboren. Gelukkig is het een gezonde hobby, want planten geven zuurstof en energie, ze maken blij en gelukkig en brengen enorm veel sfeer met zich mee. 

Ik had al een paar planten in huis (natuurlijk mijn favoriet de pannenkoekplant, een paar gekregen orchideeën die nu in ruste zijn tot de volgende bloei en een fraaie Medinilla die het helaas niet heeft overleefd). Door Urban Jungle ben ik verder gaan kijken via youtubefilmpjes en instagram en heb de smaak nu helemaal te pakken. Inmiddels heb ik een paar leuke succulenten (vetplantjes), een philodendron xanadu, twee hangende erwtenplantjes, een schattig hangend Chinees lantaarntje, varens ..... en ben ik voorzichtigaan begonnen met stekjes opkweken.

Zie hier een fotocollage van mijn beginnende "groenwalhalla" in mijn Haagse huis.

Copyright Shyama in Boekenland

Wellicht onnodig te vermelden dat ik enthousiast ben over Urban Jungle, de aanzet tot mijn nieuwe passie. Ter geruststelling over eventuele schrikscenario's voor je bankrekening heb ik o.a. deze tip: vraag links en rechts aan buren, collega's, vrienden en familie of ze misschien plantjes en/of stekjes en bloempotten kwijt willen. Een perfecte manier waarmee ik, naast het kopen, inmiddels ook een paar leuke plantjes en potjes rijker ben. #durftevragen 

Een andere optie is een plantenasiel. Kijk hiervoor op internet naar de mogelijkheden in je buurt. En de kringloopwinkels hebben vaak ook hele leuke potten voor een prikkie. Je hebt de kosten voor deze hobby dus helemaal zelf in de hand. Heel veel succes en plezier met Urban Jungle en schroom niet om foto's en verhalen te delen met mij op Facebook Shyama in Boekenland

BOEKINFO
Urban Jungle - Igor Josifovic en Judith de Graaff 
Fontaine uitgevers
Nederlandse vertaling door Renate Hagenouw
Genre planten / groen / natuur
Uitgave Gebonden, Hardcover, fullcolor foto's, 176 pag. 
Verschenen oktober 2017
ISBN 978 90 5956 771 9
Prijs € 19,95

Geen opmerkingen:

Een reactie posten