maandag 30 november 2015

RECENSIE KLEUR JE KERST - MARY TANANA / HARLEQUIN / HQN KLEURBOEKEN / HARPER COLLINS

"Kleur je Kerst is een aantrekkelijk themakleurboek waar je in deze feestelijke periode extra van kunt genieten"

Kleurboeken zijn niet meer weg te denken uit Boekenland. Ik zie overal, in boekhandels en op internet, erg leuke exemplaren voorbijkomen. Zo ook dit prachtige kerstexemplaar van Harlequin Kleurboeken, dat ik pas geleden op social media ontdekte.

Toevallig zag ik vorige week op TV bij De Wereld Draait Door (DWDD) één van onze nationale 'brompotten' - Jan Mulder - zich enorm druk maken over het fenomeen 'kleurboeken'. Hij vreest een 'kleurboekenweek' (en kookboekenweek) in Nederland.  Misschien zou juist een uurtje kleuren zo'n druktemaker wel wat kalmeren. Mary Tanana heeft dit boek dan ook opgedragen aan iedereen die zijn geest openstelt voor nieuwe mogelijkheden en creatieve wegen.

Ik ben altijd al dol geweest op kleurboeken en vind het heerlijk dat ik het gevoel van ultieme ontspanning dat het kleuren me geeft steeds weer kan beleven. Het heeft een heilzame, bijna therapeutische uitwerking op mij om creatief bezig te zijn, vooral nu tijdens de lange gure winteravonden die ik grotendeels knus binnen doorbreng.

Mary Tanana
"Welkom in mijn winters wonderland! In dit boek vind je mijn interpretatie van sneeuwvlokken en kerstsokken, rendieren en kerstkransen. Om de magie van het kerstfeest met je te delen heb ik gekozen voor beelden en symbolen van over de hele wereld, maar ook voor voorstellingen uit mijn eigen fantasie. ........ Mijn tekeningen kunnen je helpen om iets van de betovering van kerst te vangen, dus pak je favoriete stiften en ga aan de slag."
Verder verteld Tanana dat traditionele volkskunst en de papierkunst uit de Balkanlanden haar inspiratie zijn, evenals Moeder Natuur. Dit is te merken aan de organische en vloeiende vormen van haar tekeningen, die bijzonder fraai en elegant zijn om te zien. Zoals je op de foto ziet maakt ze ook gebruik van mooie lettertypes, waarmee ze letterlijk het kerstidee van vrede op aarde als boodschap plaatst.

Ik vind het een prachtige aanwinst en ga de komende periode fijn wat uurtjes kleuren ter ontspanning met een gezellig kerstmuziekje op de achtergrond, warme chocolademelk en lekkers uit dit jaargetijde erbij, hmmm. Ik verheug me er al op om me even helemaal onder te dompelen in de gezellige kerstwereld in dit kleurboek. Ik ben overigens dol op hertjes en vogeltjes en ontdekte tot mijn verrassing dat ze ruimschoots voorkomen in het kleurboek.

Er staat een heel stuk over de auteur achter in het boek, prettig om wat meer over haar achtergrond te lezen. Ze is al vanaf haar zesde creatief bezig en studeerde later Mode-illustratie aan de universiteit. Daar ontdekte ze dessinontwerpen en was direct verkocht! Daarna volgde ze cursus na cursus op Rhode Island (waar ze woont) en heeft zich helemaal gestort op het ontwerpen van fascinerende patronen. Dit kleurboek met de mooie kunstzinnige patronen is daar een gevolg van.

Ik mag van de betreffende uitgever, Harper Collins/Harlequin Kleurboeken, twee exemplaren van Kleur je Kerst verloten onder mijn volgers/lezers. Kijk op mijn blog voor de winactie en doe mee indien je graag wilt meedingen naar een exemplaar.

Het is overigens een perfecte kadotip voor liefhebbers van kleurboeken, voor jong en oud! Het boek kost 7,95 euro.

Met dank aan uitgeverij Harper Collins/Harlequin Kleurboeken voor het recensie exemplaar en de gulle winactie op mijn blog.

Groetjes