zaterdag 7 februari 2015

RECENSIE HET VERGETEN VERHAAL VAN EEN ONWANKELBARE LIEFDE IN OORLOGSTIJD - CHARLES DEN TEX / ANNELOES TIMMERIJE



"Indringend verhaal in een donkere tijd van oorlog, politiek machtsvertoon, verlies en hoop"




Ik ben in december 2014 naar een lezing van de schrijvers geweest, bij boekhandel Paagman in Den Haag. Daar heb ik een aantal foto's gemaakt die de auteurs lieten zien, waaronder die van de echte Guus en Lienke. Ik dacht eerst dat het stel op de cover de echte hoofdpersonen waren, maar dat is niet zo. Door de foto van Guus en Lienke krijgt het verhaal letterlijk een gezicht en spreekt vele malen meer tot de verbeelding.


De echte Lienke en Guus Hagers
Tijdens de lezing vertelden Den Tex en Timmerije uitgebreid over de totstandkoming van hun eerste gezamenlijke roman. Ik had het boek nog niet gelezen en kwam tijdens het lezen erachter dat ze heel veel verteld hadden van wat erin staat. Gelukkig nog net geen spoilers, waardoor ik het met een gerust hart heb kunnen lezen.

Anneloes Timmerije en Charles den Tex 

Het boek is onderverdeeld in drie delen.
Deel 1 beslaat de periode 1942-1943; 
deel 2 1943-1945;
deel 3 speelt zich af in 1995.

Het verhaal start in Indië, bij Guus Hagers en zijn vrouw Lienke, hun leuke hondje Jippy en hun familie. Guus is geboren op Sumatra en Lienke op Java, 'Indië is hun land'. Beiden zijn van oorsprong onderwijzers, maar Guus heeft dankzij Lienke zijn passie gevolgd en is inmiddels de beste gevechtsvlieger van de Indische Luchtvaart. De Tweede Wereldoorlog breekt uit en Guus wordt voor een korte missie uitgezonden naar Australië. Helaas krijgt hij geen toestemming om Lienke mee te mogen nemen. Tijdens zijn afwezigheid veroveren de Jappen Indië en Lienke komt met haar familie in een Japans interneringskamp.

Charles vertelt dat de bommenwerper van Guus "Lienke" heette
Guus, die toch voor onbepaalde tijd in Australië moet blijven, is er alles aan gelegen om zo snel mogelijk zijn Lienke te halen, maar door een machtsspel van hogerhand binnen de Militaire orde lukt dat niet. Ze weten niets over elkaars lot en verkeren in voortdurende onrust en onzekerheid over elkaars welzijn. In ruil voor informatie over Lienke gaat hij met Marja Landberg samenwerken in haar strijd tegen generaal Spoor. Guus wordt, zonder dat hij dat goed doorheeft, als speelbal gebruikt.

Met het schrijven van deze indringende en ontroerende roman is een nieuw schrijversechtpaar geboren. Hun symbiose is vloeiend, ik kan nergens een hapering bespeuren en zou niet weten welk stuk door wie is geschreven. Duidelijk merkbaar is hun enorme research naar de feiten. De auteurs hebben zich stevig verdiept in de geschiedenis van Guus en Lienke Hagers en alles eromheen. Ze hebben hierbij kunnen putten uit heel veel gedocumenteerde informatie. 

Ik ken natuurlijk, vooral uit de geschiedenisboeken, de verhalen van de oorlog tussen Japan en Indonesië. Doordat er in dit boek op microniveau wordt ingezoomd op het echtpaar en hun levensloop, komt het verhaal extra tot leven. Het abstracte van zo'n grote oorlog vervaagt en wordt heel concreet, bijna tastbaar. Het was alsof ik er als toeschouwer bij was, ik voelde en rook de bittere ellende van de mensen in de interneringskampen. Ik voelde de wanhoop van Guus in zijn zoektocht naar zijn Lienke. En het sprankje hoop dat ze uit alledaagse kleine dingen probeerde te putten, waar ze zich aan vastklampte om de uitzichtloze dag door te komen.

Ik heb dit verhaal, met de hele lange titel, wellicht de langste die ik in 2014 heb zien voorbijkomen, met veel medeleven gelezen. Af en toe zelfs tenenkrommend door de tegenwerking binnen de legerleiding en het misselijke opportunisme waardoor men  over lijken ging. Om in jargon te blijven, kan ik zeggen dat ik als een straaljager door dit boek ben gevlogen.

Een stukje uit het uitgebreide nawoord:
Deze roman is voor het grootste gedeelte gebaseerd op historische gebeurtenissen. De hoofdpersoon en bijna alle andere personages hebben echt bestaan. Het oogmerk van de auteurs was aan de hand van het verhaal van Guus en Lienke Hagers het verhaal te vertellen van de vele geliefden die tijdens de Japanse bezetting in Nederlands- Indië jaren van elkaar gescheiden waren, vaak zonder te weten waar de ander was, en óf die er nog was.





Genre: Roman
Uitgever: De Geus
Uitgave: Paperback
ISBN: 987 90 445 3348 4






Geen opmerkingen:

Een reactie posten