Recensie Zinloze vrouw - Marije Onstenk

Genre: Roman
Uitgegeven in eigen beheer
Paperback, 152 blz
Ook als E-book verkrijgbaar
ISBN: 9789462548855
April 2014

Marije Onstenk (1976) heeft een passie voor schrijven en woont samen met haar man, een groot aantal kinderen en een onbekend aantal boeken. Liefde, leven en dood zijn grote thema's in haar leven en vormen een (bloed-)rode draad door haar werk. Ze combineert de belangrijkste elementen uit haar leven door te schrijven over relaties, kinderen, verlies en dood. Ze schrijft sinds 2010 kinderboeken, korte verhalen en romans. Na het kinderboek 'Mijn oma is een engel' is dit haar eerste roman.

In 'Zinloze vrouw' lezen we het verhaal van Kim, verteld vanuit zowel haar jeugd als haar volwassen leven. Ze worstelt met de gevolgen en inktzwarte herinneringen uit haar jeugd die begonnen door toedoen van haar zwaar drankverslaafde moeder. Wanneer ze op haar veertiende door ingrijpen van haar gezinsvoogd via Jeugdzorg eindelijk wordt weggehaald uit haar benarde situatie, lijkt het tij voor haar te keren. Ze komt terecht bij een kinderloos echtpaar waar ze zich in eerste instantie, ondanks hun betutteling en christelijk geloof, bevrijd en veilig waant. Dit is echter van korte duur, er volgt een lange weg van misbruik en mishandelingen door haar pleegvader. Kim raakt hierdoor getekend voor haar leven. Ze is het vertrouwen in mensen kwijt, dit kenmerkt zich ook in een aantal mislukte relaties, totdat ze Levi ontmoet. Zal hij in staat zijn om deze prachtige maar gebroken vrouw te kunnen helpen te helen, te leren vertrouwen en zich te hechten?

Dit verhaal is zo uit het leven gegrepen, Kim zou zomaar iemand uit je omgeving kunnen zijn, die voor de buitenwereld 'mooi weer' speelt om maar niet prijs te hoeven geven welke gruwelijkheden er in haar leven hebben plaatsgevonden. Haar dagelijkse mentale en fysieke strijd die ze met zichzelf voert, de nachtmerries waardoor haar verleden steeds weer opduikt in het heden, haar eenzaamheid en haar zelfhaat zijn een echo uit een diepe donkere put die ze verwoed tracht dicht te houden. Kim is zo in de steek gelaten en tot diep in haar ziel beschadigd door de mensen die haar rots in de branding hadden moeten zijn.

Marije Onstenk heeft in dit compacte verhaal de toon heel goed weten te zetten voor de heftige emoties en het hartverscheurende innerlijke gevecht van Kim. Marije schuwt niet om het verdriet tot op het bot te ontleden en je als lezer daardoor compleet mee te zuigen in de belevingswereld van Kim, waarbij sympathie voor Kim en walging naar de veroorzakers van dit immense verdriet om voorrang streden in mij.

De cover is heel veelzeggend en door het vage beeld van een vrouw die zichzelf zinloos vindt, omringd door barsten en littekens, huiveringwekkend goed weergegeven.

Een zeer onderscheidend verhaal, beslist geen '13 in een dozijn geval' en daardoor alleen al enorm de moeite van het lezen waard. Ik sluit me volledig aan bij de laatste regels op de achterflap van het boek: 'Zinloze vrouw' is een verhaal dat onder je huid kruipt en nog lang blijft nazinderen.

1. Mooie recensie, dit boek spreekt mij aan, ik zet het op mijn lijstje!