donderdag 15 juni 2017

RECENSIE OPTIMISME IS DODELIJK - SUSIN NIELSEN / LEMNISCAAT BV UITGEVERIJ




Deze recensie is geschreven door Joëlle de Lange.

Susin Nielsen is een schrijfster uit Canada die boeken schrijft voor jongeren. Je kent haar misschien wel van haar boeken Wij zijn allemaal moleculen en Dear George Clooney. Deze boeken heb ik (nog) niet gelezen. 


Het is altijd wel spannend wanneer je begint met een boek van een schrijfster van wie je nog niet eerder iets hebt gelezen. Zeker bij een boek als dit denk ik dan: “zal ik na het lezen de andere boeken van deze auteur ook willen lezen?”

Optimisme is dodelijk gaat over de zestienjarige Petula De Wilde, een meisje dat -op z’n zachts gezegd- nogal voorzichtig en angstig aangelegd is. Ze schudt nooit handen, maakt lange omwegen om bouwterreinen te ontlopen en houdt liever afstand van de mensen om zich heen. Na de tragische dood van haar zusje wordt ze tot haar grote ongenoegen naar een therapeutische kunstklas bij haar op school gestuurd, waar ze op een dag de filmgek Jacob ontmoet die een bionische arm heeft en alles is wat zij niet is; druk, onbezorgd en over de kleinste dingen al enthousiast. Eerst wilt Petula niks van hem weten, maar naarmate de tijd verstrijkt groeien ze dichter naar elkaar.  Toch verbergt Jacob iets achter zijn vrolijke glimlach…

Ik zal hier niet verklappen welke geheimen hij verbergt, daarvoor zal je toch echt zelf het boek moeten lezen. Het feit dat Jacob erg geheimzinnig is, heeft invloed op de relatie tussen Petrula en hem. Want hoe kun je nu een goede relatie met elkaar hebben als je niet open en eerlijk naar elkaar bent. Tja, als lezer heb je hier ongetwijfeld ook mee te maken…..want wil ik nu echt alles van mijn vrienden weten? En wanneer is een geheim zo belangrijk dat je het echt aan je vrienden moet vertellen? Belangrijke dillema’s waarmee wij als young adults mee te maken hebben.

Allereerst wil ik zeggen dat ik dit boek een ontzettende originele verhaallijn vond hebben, die me zowel interesseerde als beangstigde. Beangstigde, omdat dit boek een zwaar onderwerp met zich meedroeg en om het onderwerp goed en geloofwaardig over te laten komen op de lezer is veel talent nodig. Gelukkig beschikt Susin Nielsen over genoeg talent om dit voor elkaar te krijgen. Ze heeft een origineel verhaal op papier gezet dat vol onverwachte wendingen en ontroerende momenten zit. Ook staat het onderwerp erg dicht bij me ... want ook ik heb niet altijd zin om alles tegen mijn vrienden of ouders te vertellen.

De personages zijn stuk voor stuk creatief bedacht, zo heb je de brutale Koula en de katten-liefhebbende moeder van Petula. Figuren die je normaal niet snel in een boek tegenkomt, kom je hier juist wel tegen. Als ik de schrijfster een tip mag geven dan zou ik wel wat meer diepgang in de personages willen zien. Petula was zeker niet vervelend of saai, ze is wel interessant en sympathiek, maar door gebrek aan meer diepgang blijft het soms een beetje oppervlakkig, zeker aan het begin van het boek. Toch beveel ik dit boek aan, vooral als je van romantische boeken houdt die niet te dik zijn. 
Joëlle de Lange
Veel leesplezier!

Lees ook het verslag van Shyama Hopman, zij ontmoette Susin Nielsen bij uitgeverij Lemniscaat In Rotterdam.


BOEKINFO
Optimisme is dodelijk - Susin Nielsen
Uitgever: Lemniscaat B.V., Uitgeverij
Genre Young Adult roman, geschikt voor 15 - 18 jaar
Nederlandstalig, vertaald door Lydia Meeder Barbara Zuurbier
Uitgave Hardcover, 262 pagina's 
Verschenen februari 2017
ISBN10 9047708938 / ISBN13 9789047708933


Geen opmerkingen:

Een reactie posten