maandag 26 juni 2017

RECENSIE IN HET WATER - PAULA HAWKINS / AW BRUNA UITGEVERS

Paula Hawkins ken ik reeds als auteur door haar debuut Het meisje in de trein. Mijn positieve recensie heeft anderhalf jaar, bijna onafgebroken, in mijn top drie 'best gelezen recensies' op mijn blog gestaan. Dat zegt genoeg over de interesse voor het verhaal, los van het feit van de verfilming, die nog meer bekendheid met zich bracht.

Deze nieuwe thriller, In het water, is qua schrijf-/vertelstijl van een andere orde dan het voorgaande boek. De enige overeenkomst is de diepe psychologische lading die Hawkins goed in de vingers heeft. Door haar totaal andere aanpak, denk aan een flinke diversiteit aan personages en dito perspectieven, heeft ze op voorhand al de verwachte verwarring bij haar lezers ondervangen door een overzichtskaartje als bijlage toe te voegen. Dit geheugensteuntje om tijdens het lezen de namen en de onderlinge relaties te overzien zonder te hoeven terugbladeren heeft nut, maar werkt helaas tegelijk vertragend qua concentratie.

In het water begint spannend met een heftige verdrinkingsscène van een jonge vrouw, die zich in het verleden afspeelt. Dit zet de toon voor het verloop van het verhaal, want in diezelfde Verdrinkingspoel sterven ook nog in het heden jonge vrouwen. Is er sprake van moord of zelfmoord? Deze onduidelijkheid omtrent de nare gebeurtenissen verstoort de rust en harmonie in de kleine gemeenschap van Beckford, waar Jules jaren geleden afstand van nam om nooit meer terug te keren.

De dood van haar zus Nel noodzaakt haar toch hiertoe, door de zorg voor diens dochter Lena op zich te nemen. Haar 'thuiskomst' maakt veel onprettige herinneringen los. Jules krijgt nauwelijks contact met Lena, die naast het verlies om haar moeder ook nog worstelt met de dood van een vriendin. Wat speelt er toch in dat kleine plaatsje en waarom krijgt de politie de bewoners zo moeilijk aan de praat?  Voor dit stilzwijgen schijnt een ieder zo zijn/haar motief te hebben, waardoor er vele draden zijn te volgen. Leiden ze uiteindelijk tot een gemeenschappelijk punt waar een ophelderend eind aan kan worden geknoopt?

Ondanks dat het knap gedaan is door Hawkins om zoveel lijnen met elkaar te verbinden heeft het me, spijtig genoeg, niet lang kunnen boeien. Het verhaal is naar mijn smaak te breed vertakt, en het spiekkaartje, waar ik gebruik van heb moeten maken, werkte irritant vertragend. Ik heb het ervaren alsof ik met een vage routeplanner door een onbekende stad probeerde te komen ... een mooie side-seeing, maar aan het eind enigszins moe en gedesoriënteerd!

Hawkins schreef In het water, zoals in het boek staat vermeld, "voor alle lastige vrouwen". Wellicht behoor ik niet tot de juiste doelgroep om lyrisch te zijn over dit boek ;-)

In het water - Paula Hawkins
Uitgeverij AW Bruna