maandag 30 mei 2016

RECENSIE EGO - NADINE BARROSO / UITGEVERIJ ASPEKT

'Maak me gelukkig, vervul me, bescherm me, vertel me wie ik ben', zegt het ego tegen de wereld.

Nadat Olivia haar kindje heeft verloren, raakt ze zowel fysiek als mentaal verwijderd van haar echtgenoot Duuk, die heel anders ermee omgaat. Wanneer ze op een feestje Diego ontmoeten, blijken ze beiden goed met hem overweg te kunnen. Er is een knetterende aantrekkingskracht tussen haar en de aantrekkelijke Diego, die samen met zijn vriendin op het feest is.
"Diego is het soort man waar de gemiddelde westerling aan denkt bij het woord 'ego'. Zo'n man die door andere mannen ook wel denigrerend een 'egootje' genoemd wordt. ...... Zij die zich daardoor bedreigd voelen, zijn van mening dat zo'n ego juist heel kwetsbaar is. Dat hij doet wat hij doet zodat anderen hem zullen benijden. Aanbidden. Plezieren. Bevestigen wie hij is en waar hij nu voor staat."
Duuk raakt in een geanimeerd gesprek met hem en hun gezamenlijke klik brengt hen nader tot elkaar. Gedrieën maken ze werk van hun plannen om samen in zaken te gaan. Dit brengt hen door o.a. Zuid-Europa, waar ze op hun reis achtervolgd worden door mysterieuze lustmoorden. Met dit gegeven en alle ellende die in de wereld gebeurt raakt Olivia bijna van haar spirituele pad af. Bijna ....

Zij richt zich op die kant van haar eigen wezen dat gevoelig is voor verleiding en genotzucht en een onbevredigende hang heeft naar acceptatie. Ze besluit de strijd met haar Ego aan te gaan.

Nadine Barroso heeft me verrast met dit boek, waarin ze de emotionele achtbaan van Olivia blootlegt met een scala aan gemengde gevoelens/emoties. Verdriet, verwarring, verwondering, liefde, erotiek en openbaring/inzicht zijn steekwoorden die de lading dekken voor Ego. De titel weerlegt het veelvuldig herhalen van het woordje 'ego', dat als een soort mantra wordt benadrukt.

De gedachten van Olivia zijn in cursieve teksten weergegeven en doen tijdens het lezen denken aan een voice-over die je van extra relevante informatie voorziet.

Ego is geen standaard boek, als lezer moet je wel belangstelling hebben voor het spirituele vlak, anders kan het wellicht als zware kost overkomen. Mij heeft het beslist kunnen boeien, niet op zijn minst door de vlotte schrijfstijl en onverwachte wendingen die Barroso heeft toegepast. Deze roman is meer een combinatie van een zelfhulpboek met een goed verhaal, heel verrassend. Dat het boek ook als zelfreflectie kan dienen is subliem in de cover weergegeven, de vrouw die voor de spiegel staat en naar je kijkt, alsof ze wil zeggen: "is het bij jou ook zo?"

Op de achterflap staat:
'Wanneer de lezer zich openstelt, zal zij of hij nader kennismaken met het eigen ego, met alle gevolgen van dien.'

Ego - Nadine Barroso