zondag 15 mei 2016

RECENSIE HIJ IS VAN MIJ - CHINOUK THIJSSEN / SCELTA

Recensie Hij Is Van Mij
Geschreven door Joëlle de Lange

Hij Is Van Mij is geschreven door Chinouk Thijssen, die ik op het Young Adult evenement in Alphen aan de Rijn heb ontmoet.

Chinouk Thijssen
Ze is een erg vriendelijke en leuke schrijfster en vol verwachting begon ik aan haar boek Hij Is Van Mij. Wanneer je aan een boek begint van iemand als deze leuke dame, dan hoop je dat het boek niet tegenvalt, want stel dat het niet leuk is, wat moet je dan schrijven als nieuwbakken recensente? Maar gelukkig……het boek is meegevallen, sterker nog, het is een ontzettend leuk boek.

Op school vertelde laatst iemand dat er maar weinig goede Nederlandse schrijvers zijn en dat de meeste goede YA-schrijvers niet uit Nederland komen. Nou eenieder die hier net zo over denkt moet maar eens dit boek gaan lezen, want Chinouk past prima in het rijtje van geweldige YA-schrijvers.

Chinouk heeft een tweetal boeken geschreven, Blindelings en Hij Is Van Mij. In deze blogbijdrage zal ik alleen Hij Is Van Mij behandelen. Het boek heeft net iets meer dan 260 pagina’s. De woorden staan niet dicht op elkaar gepropt en er zijn 30 hoofdstukken. Kortom, lekker overzichtelijk en daar hou ik van! Ik krijg het namelijk benauwd als hoofdstukken tientallen pagina’s beslaan en er zoveel woorden op een pagina staan gepropt dat je een leesbril nodig hebt of dat je soms de zinnen door elkaar heen leest.

Dan het verhaal…….

In het boek Hij Is Van Mij volg je Zara, een achttienjarig meisje dat een baan heeft als manager in een kledingwinkel. Ze ontmoet daar de knappe Arthur die net als haar werkzaam is in de winkel en ze krijgen een relatie. Alles lijkt perfect, ze zijn samen erg gelukkig, vertrouwen elkaar en lijken een ‘droompaar’ waar iedereen jaloers op is.

Maar dan wordt een collega (Morgan) vermoord. Niemand weet wie de dader is, maar bijna iedereen die in het boek een rol speelt, lijkt een motief te hebben om haar van het leven te beroven. Maar daar blijft het niet bij, want Zara ontvangt vreemde brieven, foto’s en berichten via sociale media. Die afzender heeft haar collega vermoord, maar waarom zit hij\zij achter Zara aan? En wat speelt de relatie die ze heeft met Arthur voor een rol in het verhaal?

In Hij Is Van Mij volg je niet alleen Zara, maar ook de dader, waarbij je als lezer een goed beeld krijgt van beiden. Dat is erg interessant om te lezen. Zara zelf vond ik een erg leuk personage. Ze is een gewoon meisje dat bij haar oma woont en een redelijk normaal leven leidt. Het leven is zo ‘normaal’ dat je als lezer jezelf gaat herkennen. Omdat ik als lezer het gevoel kreeg er erg dichtbij te staan, leest het zeer gemakkelijk weg. Maar de helderheid en indeling van het boek helpen hier ook aan mee.

Het einde van het boek was wel erg apart. Het was niet het typische 'Happy End', waarop we als lezers zo vaak op worden getrakteerd.

Joëlle de Lange
En natuurlijk wil ik ieder heel graag vertellen hoe het afloopt, maar dan is alle spanning er voor jullie van af. Wat jullie beter kunnen doen is naar de bibliotheek, bol.com of boekwinkel gaan en daar dit boek kopen/lenen. Iedereen die van thrillers houdt, moet dit lezen.

Het label “Best Choice” dat op het boek staat gedrukt, is wat mij betreft meer dan terecht.

Hij is van mij - Chinouk Thijssen
Uitgever Scelta Publishing