"Hartverscheurende psychologische familietragedie, zeer intens en voelbaar met een weergaloze impact!"
Doorgaans wordt een verhaal ingeleid en tot een climax opgevoerd. Daar doet Celeste Ng (spreek uit als Ing) niet aan, de kogel is direct door de kerk met deze start:
"Lydia is dood. Maar dat weten ze nog niet. Op 3 mei 1977, om halfzeven 's ochtends, weet niemand iets behalve dit onbeduidende feit: Lydia is te laat voor het ontbijt."
Na deze intro zit je direct in het verhaal en wordt meegezogen in de diepe familietragedie van de Amerikaans-Chinese familie Lee. James is een Amerikaan van Chinese komaf en Marjorie een autochtone Amerikaanse. Ondanks welgemeende waarschuwingen van haar moeder trouwen ze en krijgen uiteindelijk drie kinderen, dochters Lydia en Hannah en zoon Nath. De relatie tussen hen raakt hierdoor gebrouilleerd.
James werkt als hoogleraar aan de universiteit in hun woonplaats Middlewood. Hij is verbijsterd wanneer Lydia enkele dagen na haar verdwijning dood wordt gevonden in het plaatselijke meer. Marjorie, Lydia's moeder, kan er met haar verstand niet bij dat haar oudste kind zoiets gruwelijks is overkomen. Ze is er alles aan gelegen om de dader te vinden. Nath en Hannah worstelen ook met het gemis, maar hun ouders hebben daar geen oog voor, die worden volkomen opgeslokt door hun eigen sores. Hun huwelijk komt hierdoor onder grote druk te staan. Buurjongen Jack, die zich enigszins vreemd gedraagt, maakt het onderzoek naar Lydia's dood niet gemakkelijker. De politie zoekt naar aanknopingspunten ...
Zowel James als Marjorie hadden ieder hun eigen grootse plannen voor Lydia. Beiden projecteerden hun eigen dromen en idealen op haar, Lydia zou goedmaken wat zij hadden moeten missen. Maar zover komt het dus niet, ze zwelgen in hun verdriet. Ze hebben niet in de gaten dat ze hun zoon Nath en dochter Hannah ernstig tekort doen aan aandacht. Door Lydia's dood komt alles in een ander perspectief te staan in het gezin. Het zet de onderlinge verhoudingen flink op scherp. Zullen ze er samen doorheen komen?
De complexe psychologie in dit tragische familiedrama is ontzettend goed uiteengezet. Thema's als verlies, rouwverwerking, vertrouwen, wantrouwen, ambitie, gemiste kansen en discriminatie komen allemaal voorbij. Geheimen en onderdrukte gevoelens kunnen niet meer worden weggestopt en verscheuren het gezin. De emotionele worsteling is ontzettend goed belicht en onder woorden gebracht door de schrijfster.
Celeste Ng heeft de tragedie, de rauwe gevolgen van Lydia's dood en de grenzeloze ambitie van de ouders bijzonder sterk beschreven. De emoties zijn voelbaar, dit verhaal kruipt onder je huid.
Ng heeft het verhaal geplaatst tegen het decor van de jaren vijftig tot bijna eind zeventig van de vorige eeuw, waarin de maatschappelijke positie van vrouwen nog zwak was en interraciale huwelijken in Amerika nog met argusogen werden bekeken. Dit tijdsbeeld is debet aan de weergaloze impact van het verhaal. Het komt door het inlevingsvermogen op mij over alsof de schrijfster uit eigen (familie)ervaring heeft geput. Dit is uiteraard maar een aanname.
WAT IK NOOIT EERDER HEB GEZEGD - CELESTE NG
Uitgever: Bruna
Genre: Roman
Genre: Roman
Uitgave : Paperback, 366 pagina's
De auteur:
Celeste Ng is opgegroeid in Pennsylvania en Ohio. Ze studeerde aan Harvard en de University of Michigan. Haar korte verhalen en essays zijn gepubliceerd in o.a. One Story, TriQuarterly en Belleveu Literary Review en ze heeft voor een van haar verhalen de Pushcart Prize in ontvangst mogen nemen.
Ze schrijft inmiddels aan haar tweede roman en aan een collectie korte verhalen, en geeft daarnaast les aan Grub Street, een creative writing centre.
Mooie recensie van dit indrukwekkende boek
BeantwoordenVerwijderenDank je wel Connie :-)
VerwijderenDat klinkt goed, bedankt voor de tip!
BeantwoordenVerwijderenGraag gedaan Sue :-)
BeantwoordenVerwijderenAls je van flinke psychologie in verhalen houdt kom je zeker niet bedrogen uit met dit boek!