donderdag 20 september 2018

REVIEW BOEK + FILM DE KINDERWET/THE CHILDREN ACT - IAN MCEWAN / UITG. DE HARMONIE ism CINÉART

Op vrijdag 7 september was ik op uitnodiging van Cinéart Nederland in Amsterdam voor de persvoorstelling van de film The Children Act, gebaseerd op het gelijknamige boek van Booker-Prize winnaar Ian McEwan ('Atonement'), die tevens het scenario schreef voor de film. De voorstelling vond plaats in het gezellige filmhuis Rialto. Deze film draait vanaf vandaag donderdag 20 september in de Nederlandse bioscopen.

Afgelopen vrijdag, 14 september, was de release van de filmeditie van het boek door uitgeverij De Harmonie, met als Nederlandse titel De Kinderwet. Bij deze uitgeverij verscheen in 2014 overigens reeds eerder de Kinderwet in hardcover uitvoering. Het verhaal in zowel het boek als de film is vanuit het perspectief van Fiona Maye, rechter aan het Hooggerechtshof. In haar werk heeft ze dagelijks te maken met ethische kwesties waar met name kinderen bij betrokken zijn.
'Als een rechter oordeelt over enig vraagstuk inzage ... een opgroeiend kind ... dan zal deze rechter het welzijn van het kind vooropstellen.
Artikel 1(a) de Kinderwet (1989)
Wanneer na een periode van extreme drukte de intimiteit tussen haar en haar man op een te laag pitje staat, besluit hij (gespeeld door acteur Stanley Tucci) dat hij behoefte heeft aan een open huwelijk. Dat dit in het verkeerde keelgat schiet bij Fiona lijkt hij niet goed te begrijpen. Temidden van deze consternatie wordt ze thuis gebeld over een nogal gecompliceerde zaak. Het betreft  een 17-jarige leukemiepatiënt (gespeeld door acteur Fionn Whitehead) die een noodzakelijke bloedtransfusie moet ondergaan. Maar de jongen weigert pertinent, omdat deze behandeling verboden is vanwege zijn godsdienst. Als Jehovagetuige mag zijn bloed niet vermengd worden met dat van een ander, daar zijn hij en zijn ouders en hun kerkelijke achterban (de ouderlingen) zeer stellig over.

Aan rechter Fiona de taak uit te zoeken of de jongen via het recht 'gedwongen' kan worden tot deze medische behandeling. Een gesprek met hem moet haar meer inzicht geven over zijn beweegredenen om liever te sterven voor zijn principes dan te vechten voor zijn leven. Wat ze ook besluit, het zal ongetwijfeld flinke gevolgen hebben.
Impressie van de kleine en knusse Rialto bioscoop in Amsterdam
Ik vind zowel boek als film erg goed qua karakters, en de sfeer omtrent de problemen van Fiona (in de film weergaloos geacteerd door Emma Thompson), alsook de overtuigingskracht van de Jehova's versus rechtspraak. Mag het recht prevaleren boven godsdienst en wanneer is het ethisch toelaatbaar. Dit dilemma is bijzonder treffend, geloofwaardig en kwetsbaar neergezet! Dit geldt overigens ook voor de andere acteurs! Het zal me niet verbazen als deze film, door de heftige thematiek en de bijzonder sterke vertolking door de acteurs. in de prijzen zal vallen.

The Children Act stemt tot nadenken over wat jij zou doen in een soortgelijke situatie. Welke (ethische) keuze zou jij maken? Ik vind het derhalve een film met flinke impact die stof tot nadenken geeft.

Filmtrailer

Uitgeverij DE HARMONIE - Ian McEwan
Nederlandse vertaling Rien Verhoef