maandag 9 juli 2018

VERSLAG MET FOTO's BOEKPRESENTATIE HET SCHADUWSPEL - SIMONE VAN DER VLUGT / AMBO ANTHOS UITGEVERS /STUMPEL HOORN


Lieve lezers,

Ik kan nog zo heerlijk nagenieten van de fijne middag bij boekhandel Stumpel, waar ik afgelopen zaterdag (7 juli 2018) met Frank was voor de feestelijke boekpresentatie van Het schaduwspel, uitgegeven door Ambo AnthosAangezien ik dol ben op historische romans, en zeker ook op die van Simone, was het ondanks de zeer warme zonnige dag beslist geen opoffering om vanuit Den Haag naar Hoorn te rijden. 

Het was mijn eerste bezoek aan boekhandel Stumpel, een fraaie boekhandel met gezellig inpandig cafeetje. Een supercombinatie die ik altijd top vind.


Ik had door het warme (strand)weer een kleine opkomst verwacht, maar niets was minder waar. Hieruit blijkt dan ook hoe geliefd en populair Simone van der Vlugt is. Voor haar was het thuiskomen, want ze is geboren in Hoorn. In een gezellig interview met journaliste Heleen Spanjaard (o.a. werkzaam voor Margriet) vertelde Simone bevlogen over haar research voor Het schaduwspel, waarin ze de levens van Eva Ment en Jan Pieterszoon Coen beschrijft, evenals een belangrijke periode uit de Nederlandse geschiedenis, de 17e eeuw.


           Korte inhoudsomschrijving van Het Schaduwspel
"Eva Ment verkeert in de betere kringen van Amsterdam. Op een bijeenkomst ontmoet ze Jan Pieterszoon Coen, een man van aanzien, die op zoek is naar een echtgenote. Ze trouwen en in het voorjaar van 1627 reizen Jan en Eva met hun pasgeboren dochtertje naar de Oost. Na een zeereis vol ontberingen worden ze als vorsten onthaald in Batavia. Er volgt een periode van gewenning, maar vooral van vele verliezen. Gedesillusioneerd reist Eva na een verblijf van bijna drie jaar terug naar Amsterdam."


Voor haar onderzoek bij het Stadsarchief van Amsterdam kon ze rekenen op de hulp van Shanna Dijkstra, aldaar werkzaam. Derhalve overhandigde Simone haar met zichtbaar plezier een exemplaar van Het schaduwspel


Tevens noemde ze Jan de Bruin die haar wegwijs maakte in het Westfries Museum, maar helaas niet bij deze presentatie aanwezig kon zijn. 



Simone straalde tijdens het vertellen, haar liefde/kennis over de geschiedenis van de 17e eeuw en de VOC draagt ze aanstekelijk over, ik had nog uren naar haar kunnen luisteren. Maar aan alle leuke dingen komt een eind, zo ook aan de leuke en leerzame middag die we na de signeersessie feestelijk afsloten met een gezellige borrel in het cafĂ© van de boekhandel. 




Al genietend van een hapje en drankje was het leuk om met de andere gasten, waaronder ook collegablogger Judith van Pel en haar man, auteur Femke Roobol e.a. bij te praten. Ik kreeg van Loes Hoogland, die bij Stumpel werkzaam is, nog een handzaam exemplaar van een handige gids over Hoorn. Uiteraard ga ik met deze in de hand gauw terug om meer van Hoorn te zien en ontdekken en ... een tweede bezoek aan Stumpel brengen!


Nu is het tijd om heerlijk in mijn gesigneerde exemplaar van Het schaduwspel te duiken en de sfeer van de 17e eeuw op te snuiven. Uiteraard volgt binnenkort mijn recensie op mijn blog,

Met dank aan Simone van der Vlugt, Anne-Wil Fisser en haar collega's van Ambo Anthos uitgevers en Loes Hoogland en haar collega's van Boekhandel Stumpel.


Lieve groet.
Shyama in Boekenland




Geen opmerkingen:

Een reactie posten