vrijdag 18 november 2016

RECENSIE HYGGE - MEIK WIKING / LEV. UITGEVERS AW BRUNA






Hoega? Hhuuguh? Heurgh? Je zou er de lachstuipen van krijgen, maar gelukkig doet het er niet toe hoe je hygge schrijft op spelt. Zoals Winnie de Poeh, een van de grootste filosofen van onze tijd, zei toen hem werd gevraagd hoe je een bepaald gevoel spelt: "Dat spel je niet, dat voel je."

Ik heb dit boek in het hoogseizoen van hygge gelezen, de herfst/winterperiode. En ik heb ervan genoten, helemaal in stijl bij de brandende open haard, met een kopje koffie en wat lekkers. Nog voordat ik begon met lezen genoot ik al van de fraaie gebonden uitvoering en de kleurrijke cover. De sfeer in het boek wordt nog eens extra versterkt door de vele toepasselijke illustraties en kleurenfoto's.


Maak je gereed voor een zeer inspirerende introductie met hygge, de Deense kunst van het leven, die verrassend veel overeenkomsten heeft met onze Nederlandse gezelligheid. Sociale activiteiten, eten en ontspannen, de hoofdingrediënten van hygge, zijn ons zeker niet vreemd. Evenals gezellig brandende open haarden, kaarsjes, genieten van zoetigheid en taart, muziek, boeken en leven in het nu.

Toch zijn er ook noemenswaardige verschillen tussen onze Nederlandse gezelligheid en die van de Denen. Daar waar wij buitenshuis meer gezelligheid ervaren, doen zij dat juist binnenshuis. Dit komt door het Deense klimaat en doordat het een groot deel van het jaar donker en koud is. Het is hierdoor begrijpelijk dat het hoogtepunt van hygge in de herfst en winter ligt bij de Denen, terwijl de meeste Nederlanders juist de zomer als het gezelligste seizoen ervaren.

Frappant vind ik dat de Denen moeilijker nieuwe vriendschappen sluiten, maar wees gerust, want eenmaal opgenomen in hun kring ben je vrienden voor het leven!
"De kunst van hygge is dus ook je comfortzone te vergroten zodat anderen erbij passen."

Denemarken staat, naast Nederland, boven aan de officiële gelukslijst die wordt opgesteld in opdracht van de VN.

De auteur, Meik Wiking (1978) is directeur van het Happiness Research Institute in Kopenhagen. In dit boek heeft hij zijn zeer uitgebreide uitleg over hygge (een gevoel dat maar moeilijk in woorden is samen te vatten) ondersteunt met enkele onderzoeksresultaten en statistieken. Gelukkig is dit niet hinderlijk aanwezig. Ondanks dat er in meerdere landen gelijksoortige woorden zijn voor hygge, is Denemarken het enige land dat hygge ook als werkwoord gebruikt.

Wellicht dat daar het unieke van hygge in zit. Denen toetsen alles aan de hygge-factor, van hun sokken tot aan hun restaurantbezoek 😊. 

Hygge bevat veel meer dan gezelligheid, het is een gevoel van veiligheid, van het genieten van een kop koffie, van het eerste daglicht, van gebabbel onder elkaar, samen tv kijken in het weekend, onder een warme deken, snoepend van lekkers, een lome dag met thee, boeken, muziek en behaaglijke kleding.

Er zijn zelfs heuse hyggewoorden opgenomen in het Hygge-woordenboek op blz 42/43. En Wiking heeft ook wat heerlijke recepten voor zijn lezers, denk aan vlierbessensiroop, schippersstoof en poffertjes (!), die zij serveren met gløgg, waarvan het recept ook in het boek staat.

Wiking haalt op blz. 178 een lied van de in Denemarken beroemde Benny Andersen aan: De gelukkige dag van SvanteHierin gaat het over het genieten van het moment en de eenvoudige geneugten en dit geeft aan dat hygge ook bereikt kan worden met de smalste beurs. Hygge is dus voor iedereen haalbaar, op alle dagen van het jaar.

De oorsprong van Hygge is Noors en verscheen voor het eerst in het Deens in de negentiende eeuw. Dit heeft te maken met de interessante gezamenlijke geschiedenis van die landen, waar Wiking meer over verteld in het boek.

Het hyggegevoel is er het hele jaar door, maar de ultieme beleving ervaar je met Kerst. Het is nu dus de perfecte tijd van het jaar om in dit boek te duiken en het hyggegevoel op je in te laten werken, zodat je straks met Kerst helemaal hyggelig bent. Ik kan wel oeverloos uitweiden over dit boek, maar het is net als het onderwerp niet een twee drie samen te vatten. Lees en beleef het zelf en implementeer hygge in je levensstijl.

Voor mij persoonlijk is hygge verrassend herkenbaar, ondanks dat ik er nog niet eerder van had gehoord en nog nooit in Denemarken ben geweest. Ik krijg het griezelige gevoel (totaal niet hygge !) dat ik misschien wel een reïncarnatie van een Deen(se) ben ... , want ook ik vind de herfst veel knusser dan de zomer en geniet tomeloos van de knisperende open haard thuis. Er branden altijd massa's kaarsjes en ik omring me graag, onder het genot van lekker eten en drinken, met mijn dierbaren. Over het lezen en genieten van boeken hoef ik jullie inmiddels niets meer te vertellen .... En Kerst vieren is bij mij het hoogtepunt van het jaar qua gezelligheid. Ik denk dat ik al (bijna) hyggeproof ben. 

Tip: erg leuk om dit boek met de feestdagen cadeau te doen (of te krijgen). Er staat zoveel in aan mooie feiten en wetenswaardigheden, waardoor het beslist een fraai geconstrueerd hygge-naslagwerk mag worden genoemd. 




Boekinfo
Hygge - Meik Wiking
Oorspronkelijke titel The Little Book of Hygge
Vertaald door Barbara Lampe 
Lev. uitgevers / AW Bruna uitgevers
Uitgave hard cover/gebonden versie, 288 blz.
Genre Lifestyle
Verschenen oktober 2016


Over Meik Wiking
Hij studeerde economie en politieke wetenschappen en heeft eerder gewerkt voor het Deense ministerie van Buitenlandse Zaken. Hij heeft meerdere artikelen, boeken en rapporten over geluk, vrije tijd en welzijn geschreven, en reist als spreker over dit onderwerp de hele wereld over.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten