maandag 21 maart 2016

MIJN KEEK OP DE 81ste BOEKENWEEK 2016 12 maart - 20 maart

Lieve lezers,

Ik heb weer genoten van de Boekenweek, die bol stond van de leuke activiteiten overal in het land, voor jong en oud en voor iedereen daartussen in. Het thema dit jaar was Duitsland, met als motto: 'Was ich noch zu sagen hätte'.

Mijn favoriete Boekhandel Paagman, die maar liefst twee vestigingen heeft in Den Haag, had een geweldige agenda die het me nog lastig maakte om te kiezen :-) Ik ben elke keer weer verbaasd hoe ze het voor elkaar krijgen om zo ontzettend veel interessante schrijvers naar Den Haag te krijgen, zelfs buitenlandse auteurs als James Dashner!!
David van Reybrouck

De boekenweek startte op 12 maart voor mij dus bij hen, op de locatie de Fred met een interview door Jean-Pierre Geelen (van de Volkskrant) met David van Reybrouck, die het boekenweekessay Zink schreef. Het gaat over een volkomen vergeten ministaatje, Neutraal Moresnet, een piepklein gemeenschappelijk buurlandje van zowel Nederland, België en Duitsland. Het staatje behoort nu tot Duitstalig België en heeft een rijke geschiedenis die door Van Reybrouck pakkend is weergegeven in Zink. De vraag die dit boek oproept is: 'Wat doet de grote geschiedenis met gewone mensen?'

Jean-Pierre Geelen en David van Reybrouck

Lezen mensen, zeer de moeite waard! En met maar 63 bladzijden heb je het onder het genot van een kop koffie, of misschien twee .., zo uit en ben je een schat aan kennis rijker.

James Dashner
Woensdag stond een bezoek van James Dashner, fantasy auteur en wereldberoemd door o.a. de Labyrintrenner, aan Paagman Centrum op het programma. Ik ging er gezellig met een vriendin naartoe, en daar aangekomen hadden velen hetzelfde idee. De rijen, veelal jong volwassenen, waren dubbeldik. Ik denk dat er meer dan tweehonderd mensen waren gekomen om Dashner in levenden lijve te ontmoeten.


Griet op de Beeck
Zaterdag 19 maart was ik wederom bij Paagman, aan de Fred, ja het houdt niet op lezers. Daar kwam de inmiddels bij ons bekende Vlaamse schrijfster Griet op de Beeck een lezing geven. En wat voor een lezing, ze blies de zaal omver! Geweldig, wat een topspreekster, haar energie vibreerde door de zaal en bracht een ieder in vervoering. Ze is volgens mij in staat met haar inspirerende kracht een slak te laten joggen! Ik heb uitermate genoten en ben blij dat ik haar hele oeuvre heb. Ik verheug me erop haar drie boeken te lezen. En natuurlijk ook het gratis boekenweekgeschenk, Broer van Esther Gerritsen.

Shyama Hopman en Griet op de Beeck
Aan alles komt een eind en zo ook aan deze gezellige drukke Boekenweek. Bij Barts BoekenClub op facebook won ik, als kers op de taart, twee kaartjes voor een leuke middag in een Amsterdams theater waar hij in gesprek ging met Hanna Bervoets over haar laatste roman Ivanov en met Paul Glaser, over diens waargebeurde verhaal over zijn Tante Roosje.

Bart Gielen en Hanna Bervoets

Bart Gielen en Paul Glaser
Het was een bijzonder gezellige middag waarin ik geboeid heb zitten luisteren naar Bart, Hanna en Paul. Muzikale intermezzo's van Valéry van Gorp (zang) en Wim Veenhof (piano) als onderdeel van het theaterstuk Tante Roosje vergrootten de prettige sfeer.
Valéry van Gorp
Moe en voldaan van mijn heerlijke belevenissen in Boekenland kijk ik genietend terug op de 81ste Boekenweek. Nu op naar de 82ste ... :-)

Hartelijke groet,
Shyama in Boekenland










2 opmerkingen: