vrijdag 4 maart 2016

RECENSIE IN SEIZOENEN - JUDITH VISSER / THE HOUSE OF BOOKS - OVERAMSTEL UITGEVERS





Judith Visser is een bekende thrillerschrijfster met een indrukwekkend ouevre. Onlangs is ze van schrijfrichting veranderd en debuteert nu met haar roman In Seizoenen. In dit aangrijpende verhaal heeft ze het personage Annabel Wismar losjes op haar moeder gebaseerd. Hiermee hoopt ze haar moeder op een bepaalde manier het eeuwige leven te hebben gegeven.



Annabel krijgt in een ziekenhuis in Nederland te horen dat er na vijf jaar strijden tegen vulvakanker geen behandeling meer mogelijk is. Hun advies aan haar, na hun verstrekkende nalatigheid, is dat ze in seizoenen moet gaan denken i.p.v. in jaren. 

"Wat nou, seizoenen? Niets seizoenen! Mijn moeder was pas achtenvijftig en ze zou nog tientallen jaren meegaan, we zouden die klotekliniek hier keihard uitlachen. Ze probeerden mijn moeder als een hopeloos geval te bestempelen, alleen maar vanwege een paar plekjes in haar bekken en oksel. Seizoenen. Nou mooi niet, dan hadden ze aan ons echt de verkeerde."

Strijdvaardig zoekt Annabel, gesteund door haar zoon David, haar heil in België voor een second opinion. Daar is een sympathieke oncoloog die gelukkig wel bereid is tot het uiterste te gaan qua behandelingen.

David, schoolfotograaf en getrouwd met Fien, besluit tijdelijk bij Annabel in te trekken. De rollen zijn nu omgedraaid, hij zorgt met liefde en toewijding voor zijn doodzieke moeder. Hij heeft wel een duistere kant, hij is, ondanks zijn huwelijk, nooit over zijn jeugdliefde heen gekomen en gaat daar op een gevaarlijke en obsessieve manier mee om. Annabel kijkt middels haar oude dagboek met weemoed terug op haar grote liefde Ronnie, aan wie ze haar doel in het leven en haar carrière te danken heeft. In het verhaal wordt gaandeweg ontvouwd waarom ze is geworden wie ze is en hoe ze is, met haar angsten en eigenaardigheden.

Dit zeer ontroerende verhaal start pakkend, maar wordt naar mijn smaak afgevlakt door de focus op Davids vreemde handelingen en zijn abrupte stop daarin. Ik mis de toegevoegde waarde ervan in het verhaal ... Daar waar het gaat om Annabel, haar verleden en heden en de ontwikkelingen omtrent haar gezondheidstoestand heeft het verhaal me wel uitermate geboeid en ontroerd.

Ik vind het verhaal over David ten opzichte van zijn jeugdliefde als een los eiland in het geheel ... Ik kan er verder niet teveel over uitweiden in verband met spoilers.

Visser heeft de medische gang van zaken zeer voelend overgebracht, ik herken het uit een eigen nare en verdrietige ervaring met mijn vader in een Haags Ziekenhuis, waar hij door artsen en verpleegkundigen als 'vreemd vlees' werd behandeld, zonder enige compassie en menselijkheid. Dat maakte zijn overlijden des te zwaarder voor ons, de machteloosheid bovenop je verdriet is verschrikkelijk. In seizoenen komt hierdoor keihard binnen. Het begin van het verhaal licht al een flinke tip van de sluier over het troostrijke einde, dat me tot tranen roerde. 

Woensdag 9 maart a.s. is er een Leesclubavond met maar liefst 9 personen voor In Seizoenen bij mij thuis in Den Haag. Een verslag daarover volgt op mijn blog!





IN SEIZOENEN - JUDITH VISSER
Uitgever : The House of Books / Overamstel uitgevers
Uitgave  : Paperback, 352 pagina's 
Januari 2016





Geen opmerkingen:

Een reactie posten