dinsdag 19 januari 2016

RECENSIE FAYE EN SEAN A LOVE STORY / MARINA FOLKERS / ELLESSY RELAX

"Luchtige roman, perfect geschikt voor een aantal uur puur ontspannen leesplezier"

Deze liefdesroman is het debuut van Marina Folkers, geboren en getogen in Nederland, maar met een grote liefde voor Engeland en in het bijzonder Londen, de stad die dan ook een prominente plek heeft gekregen in het verhaal.

Faye en Sean A love story start in de zomer van 1999 in het dorpje Hamsbury, de woonplaats van het dan tienjarige meisje Faye. Ze moet zichzelf zien te vermaken in de vakantie en komt daarbij niet zelden in de problemen door haar onhandigheid. Tijdens de zoveelste klunzige actie die haar wederom in de problemen brengt wordt ze gered door Sean. Ze bestempelt hem in haar kinderlijkheid prompt tot haar persoonlijke held. Saillant detail is dat Sean een flink stuk ouder is met zijn zeventien jaar. Er bloeit een onverwachte warme vriendschap op tussen hen.

Het verhaal beslaat de jaren tussen 1999 en 2011, met daartussen flinke sprongen in de tijd. De kleine Faye droogt op tot een mooie jonge vrouw die haar weg zoekt in haar jongvolwassen leven in Londen.

Ondanks haar jarenlange hechte vriendschap met Sean blijft hij ondoorgrondelijk voor haar. Sean's jeugd ging niet over rozen. Muziek is altijd al de rode draad en drijfveer in zijn leven geweest en inmiddels lacht het muzikale succes hem toe. Faye vraagt zich af of de knappe Sean haar nog steeds als het kleine meisje ziet? Haar kijk op hem is inmiddels aardig aan het veranderen ...

Deze liefdesroman beslaat maar liefst 421 bladzijden. De flinke omvang van het boek wekte bij mij de verwachting van flinke karakterontwikkelingen. Dat bleef helaas achterwege, en de grote tijdsprongen in het verhaal laten nog wat vraagtekens achter.

Ik las het in één dag uit, niet in het minst door de toegankelijke schrijfstijl die bijzonder laagdrempelig is. Voor mij als doorgewinterde lezer was het helaas geen uitdaging, maar ik kan me voorstellen dat lezers die een paar uur ontspanning in een verhaal zoeken met dit boek zeker aan hun trekken komen. Het populaire universele onderwerp 'liefde' en het ongekunstelde taalgebruik maken dit boek tevens zeer aanbevelenswaardig voor jonge lezers/lezeressen. Het boek is meer te plaatsen in de categorie ongecompliceerde Young Adult / New Adult.

Folkers heeft veel proza en een dun laagje humor nodig gehad om het verhaal vorm te geven, waarbij ik wel de milde kanttekening maak dat het hier om een debuut gaat. Qua diepgang blijft het verhaal wat aan de oppervlakte hangen, iets meer diepte had al wat spanning kunnen brengen. Ik sluit natuurlijk niet uit dat dit misschien wel een bewuste keuze is geweest van Folkers. In dat geval past de plaatsing in de 'relaxlijn' van Ellessy uitstekend. Deze luchtige roman is perfect geschikt voor een dagje puur ontspannen lezen zonder ingewikkelde hoogdravende intriges of spanning.

Info over de relaxlijn van Ellessy
In april 2006 startte uitgeverij Ellessy uit Arnhem met een nieuwe serie heerlijke ontspannende romans, bestemd voor een breed vrouwelijk lezerspubliek. De romans zijn prima geschikt om even bij weg te dromen na een dag hard werken.
Lekker lezen... even relaxen.

Faye en Sean A love story - Marina Folkers / Uitgeverij Ellessy
Genre liefdesroman