woensdag 12 april 2017

RECENSIE / SFEERIMPRESSIE BOEKPRESENTATIE BAKKEN MET HAVER - NATASCHA VAN DER STELT / AERIAL MEDIA COMPANY

















Recensie


Eén van de nieuwste aanwinsten in KookBoekenland is Bakken met haver van Natascha van der Stelt. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat mijn bekendheid met haver zich beperkte tot havermoutpap bij mijn ontbijt. Je zou kunnen denken dat Bakken met haver een van de nieuwe grillen is in navolging op de superfoodtrend, maar dat is hier zeker niet de insteek. Natascha heeft een gegronde reden voor deze stellige ommezwaai in haar voedingspatroon en deelt graag haar recepten, die ze grotendeels zelf heeft bedacht, met anderen.


De kentering kwam voor haar toen ze voor een opdrachtgever een aantal boeken las over suikervrij eten en ze tot haar schrik haar eigen gezondheidsklachten erin herkende. Ze besloot hierop te stoppen met het consumeren van snelle koolhydraten zoals tarwe, aardappelen en witte rijst, en ook met suiker, honing, zoetstoffen en stevia. Ondanks het feit dat stevia geen effect heeft op de bloedsuikerspiegel kiest ze ervoor het niet te gebruiken, om redenen die ze in haar boek uiteenzet. 

Bovenstaande was het begin van haar actieve zoektocht naar een goed en gezond(er) alternatief. Met dit boek heeft ze haar twee grote passies - lezen en bakken - gecombineerd. Bakken zit in haar DNA verankerd, haar opa was bakker en leerde haar hoe ze deeg moest kneden en cake bakken, waarvoor ze op den duur zijn welgemeende complimenten kreeg voor haar baktalent.

Na het omgooien van haar eetpatroon knapte ze zienderogen op en haar eerste baksels met haver zonder suiker waren veelbelovend en nodigden haar uit tot verder experimenteren op deze wijze. Ze bedacht steeds meer eigen recepten. Al bakkend, schrijvend en fotograferend voor haar boek besloot ze om ook van bakken haar werk te maken. Haar kritische testpanel bestaat uit haar familie en vrienden.

Het resultaat is dit volwaardige bakboek, waarin ze bij ieder recept, zowel zoet als hartig, een mooie kleurenfoto heeft geplaatst. Je ziet meteen wat je kunt verwachten wanneer je zelf aan de slag gaat. Ze vertelt ook eerlijk dat er in het begin het een en ander mislukte, dus geen gène als het jou ook niet meteen lukt. Oefening baart (bak)kunst! Dit boek is overigens geen dieetboek, maar de recepten zijn wel toe te passen bij een suiker- en/of tarwevrij voedingspatroon. 

Sfeerimpressie



Afgelopen vrijdag was ik met mijn man bij de boekpresentatie van Bakken met haver, bij Boekhandel Van der Plas in Amsterdam. Frank Reijgwart blijkt tot mijn verrassing niet alleen de eigenaar van de boekhandel te zijn, maar tevens de echtgenoot van Natascha. Hij opende de gezellige presentatiemiddag met een welkom aan alle gasten, waaronder veel vrienden en familie van het stel.





Er volgde een kort formeel gedeelte, waarbij het eerste exemplaar door Natascha werd overhandigd aan Danny Jansen, bekend van het tvprogramma 24Kitchen en ook van zijn Indische kookboeken. 



Het was wel duidelijk dat Natascha de dagen ervoor flink had staan bakken. De uitgebreide proeverij met appeltaart, worteltaart, cake, kruidkoek, koekjes, scones etc. werd erg op prijs gesteld door alle aanwezigen. Er werd enthousiast geproefd en gekeurd, ook door hun kinderen die er wel trek in hadden, nadat thuis hun geduld danig op de proef was gesteld door ervan af te moeten blijven.


Het zag er niet alleen heel lekker uit, maar rook ook heerlijk door de vanille en kaneel die Natascha gebruikt om de smaak van suiker te vervangen. Als echte zoetekauw was het voor mij na een eerste hap van een plakje chocoladecake met kokos wel wennen. Mijn verwende smaakpapillen registreerden geen suiker en sputterden even tegen. Maar ... tot mijn grote verrassing werd dat bij de derde hap al minder en kon ik de smaak van chocolade met kokos al wat meer waarderen. Dit neemt niet weg dat wanneer ik zelf ga bakken met haver, want dit product bevalt me wel heel erg goed, ik zal smokkelen met wat suiker of honing voor de door mij geliefde zoete smaaksensatie.


Smaken verschillen nu eenmaal en alle respect voor Natascha en alle anderen die zonder suiker of honing kunnen! Het is een heel persoonlijke keuze die iedereen voor zichzelf moet maken en een flink stuk discipline vergt. Ik zou niet permanent zo kunnen bakken en vind het bijzonder knap van Natascha dat ze dit strenge voedingsregime zo divers heeft doorgevoerd in haar leven. Haar recepten zijn heel uiteenlopend, voor ieder moment van de dag heeft ze wel iets lekkers in haar boek verwerkt, waardoor degenen die zich erdoor willen laten inspireren ruim voldoende aan hun trekken zullen komen.

Derhalve is mijn conclusie dat Bakken met haver een volwaardig bakboek is dat inspireert tot verantwoord en gezonder snoepen van allerhande "zoete" en hartige baksels!

BOEKINFO
Bakken met haver - Natascha van der Stelt
Uitgever Aerial Media Company
Uitgave Hardcover, 184 blz.
Genre Kookboek / Bakboek
Taal Nederlands
Verschenen april 2017
Prijs €22.50


Geen opmerkingen:

Een reactie posten