dinsdag 11 november 2014

RECENSIE HET ROSIE EFFECT - GRAEME SIMSION

Een heerlijk komisch verhaal met verrassende
diepgang!

In dit vervolg op het inmiddels wereldwijd succesvolle Het Rosie Project, lezen we hoe het verder gaat met Don Tillman en Rosie Jarman. Ze zijn inmiddels getrouwd en verhuisd naar New York, waar ze in een klein appartement wonen. Zoals je in mijn recensie van Het Rosie Project al hebt kunnen lezen, is Don een Aspie. Ondanks het syndroom is het hem gelukt om inmiddels, naast Rosie en zijn familie, nu al maar liefst zes vrienden te hebben!

Don is professor Genetica en werkt bij Columbia University. Rosie studeert aan dezelfde universiteit en is druk bezig met het schrijven van haar proefschrift. Dan wordt Don opgeschrikt door Rosie's mededeling dat 'ze samen zwanger zijn'. Don krijgt een kleine zenuwinzinking van schrik, maar herstelt zich met behulp van een paar van zijn vrienden. Terwijl Rosie's hormonen door haar lijf gieren, raakt Don in een staat van paraatheid en laat zijn 'vreemde' logica erop los, wat resulteert in komische, maar ook ontroerende situaties. Zal hun prille huwelijk hiertegen bestand zijn?

Graeme Simsion heeft in Het Rosie Effect de personages dieper laten gaan dan in het eerste verhaal. Een zwangerschap heeft op 'gewone' stellen al een enorme impact door alle veranderingen die op komst zijn. Bij zo'n apart stel als Don en Rosie voel je aan je theewater dat het niet gladjes zal verlopen. Het is Simsion weer gelukt om uit een verrassende hoek te komen en Don wederom absurd hilarisch te laten zijn.

Ik ben wel gecharmeerd van de sociaal onhandige Don omdat hij nu eenmaal anders denkt en doet dan 'gewone' mensen. Ik vind het ook ontroerend hoe hij zich juist door alles perfect te willen doen, zich steeds verder in de nesten werkt bij Rosie. Dit proces zorgt voor een onverwacht licht verontrustende sfeerwending in het romantisch komische verhaal. Ik hoop dat Graeme Simsion in de toekomst toch nog een vervolg hierop zal schrijven, want het verhaal leent zich voor een nieuw Rosie-boek, met Don als vader. Ik zie dit al voor me!

Met dank aan L.S. Amsterdam

Genre          : Roman
Uitgever      : Luitingh-Sijthoff B.V., Amsterdam